Verdens vegetardag 1. oktober: Vegetarsalget til himmels

Salget av vegetarprodukter tar av og i MENY har salget økt med 54 prosent så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor
Stian Rusten viser frem vegetardisken  til MENY Ringnes Park. Foto: Jørgen Nordby
Stian Rusten viser frem vegetardisken til MENY Ringnes Park. Foto: Jørgen Nordby

Supermarkedkjeden mener vi står overfor en kostholdsendring som vi ikke har sett maken til siden ferdigpizzaen. Ett år etter at MENY lanserte egne vegetardisker i utvalgte butikker, har trenden tatt av for alvor.

- Vegetarmat er ikke lenger forbeholdt vegetarianere. Det dreier ser ikke om å velge bort kjøtt eller fisk, men å ha mer å velge mellom. Nå skal økt synlighet i butikk, nye vegetarbutikker og dedikerte ansatte i butikken gjøre det lettere for kundene å velge vegetar, sier leder i MENY-lauget Espen S. Lie.

Kraftig vekst
Selv om det ikke er noen nedgang i salget av kjøtt, er det en rekke tegn som peker i retning av økt interesse og etterspørsel etter vegetarmat. Restauranter og bloggere med fokus på vegetarmat, vokser kraftig. Bestselgerne er pizza, vegetarburger og vårruller. Erstatningsprodukter som frossen soyapølser, Oumph og kjøttdeigerstatning er også populære. Totalt har MENY-butikkene 115 vegetarprodukter å velge mellom.

- Mye av veksten skyldes at vi nå har fått et mye større utvalg og at det derfor er lettere å finne vegetarmat til forskjellige anledninger. Vegetarmat skal kunne gi deg akkurat like store smaksopplevelser som annen mat, samtidig som du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Vårt vegetartilbud skal være akkurat like fristende uansett om det er hverdagsmat eller lørdagskos, sier Espen S. Lie.

Norges første vegetardisk
For ett år siden åpnet MENY Ringnes Park Norges første vegetardisk som straks ble en suksess. Butikken ble også den første som etablerte en egen vegetaransvarlig. Nå har flere butikker fått egne medarbeidere som har ansvaret for vegetarsatsningen i MENY.

- I MENY har vi allerede 600 fagpersoner i butikkene. Bakere, butikkslaktere og fiskehandlere står opp hver morgen opp for å gi kundene våre det aller beste. Da må vi også kunne tilby samme service til de mange som nå etterspør vegetarmat, sier Lie.