Verdens vakreste havneskur – Norges største kunstverk.

Skur 13 på Tjuvholmen blir denne uken på nytt dekorert med kunst. Denne gangen er det Pushwagner som har tegnet og dekorert de 1300 kvadratmeterne på havneskuret.
Skur 13 med kunst fra Pushwagner

Fra mandag 14. til onsdag 16. juli kommer Pushwagner til å henge opp to monumentale billedkunstverk på Skur 13 på Tjuvholmen i Oslo. Er det Norges største?

I alt dreier det seg om fire motiver. Verkene vil tilsammen  være 120 meter lange og 10 meter høye. To av verkene er basert på tegninger, laget tidlig på 70-tallet fra Pushwagners periode i London.

Arbeidet er delt opp i fire motiver: Movement (2014), Subway Kid (tidlig 70-tall), The Factory (70-tallet), Kings Cross (tidlig 70-tall).

Movement er det siste i Pushwagners produksjon og daterer seg til våren/forsommeren 2014. Det 54 meter lange og 10 meter høye kunstverket tar spranget inn i en ny dimensjon av kunstnerens form og billedspråk, med stringent tegnede figurer med en “mytologisk'” undertone. Figurene beveger seg fra høyre til venstre i en lekefull billeddans, opp på en rutsjebane -- svever i luften og lander til slutt i feltet til venstre.

Movement er preget av dynamikk, intensitet, kompleksitet og utfordrende sterk koloritt, og knytter an til en lang tradisjon av monumentale verker i kunsthistorien.

Bildene på Skur 13 er en del av Pushwagners utstilling som åpner 28. august hos Galleri Fineart. Både kunstner og Galleri Fineart synes det var synd at skuret skulle stå uten kunst nå i sommer månedene så derfor allerede nå en lansering.

Utstillingen 28.august er Fineart sin åpningsutstilling av Nordens største galleri. (Vi utvider galleriet med ytterligere 1400 m2 på Tjuvholmen og får nå 2000 m2 totalt) Fabian Stang åpner galleriet og Pushwagner utstillingen. Bildene fra Skur 13 vil også bli laget som grafikk og være for salg på utstillingen hos Fineart.

Pushwagner føyer seg inn i rekken med kunstnerne Damien Hirst, Peter Blake og Bjarne Melgaard som har smykket ut Skur 13. Unikt for Pushwagner er det imidlertid at han har laget helt nye kunstverk, spesielt for Skur 13.

Ytterligere informasjon;

Pushwagner er Norges mest særegne eksponent for Pop art med en internasjonal suksess, og Norges viktigste samtidskunstnere. Hans mange detaljrike og egenartet billedserier har gjort kunsten hans til samlerobjekt både nasjonalt og internasjonalt. De siste årene har vært gode for Pushwagner. Han hadde stor suksess på samtidskunst-biennalene i Berlin og Sydney våren 2008, Pushwagner mottok prisen for beste utstiller på Høstutstillingen 2008, fikk Oslo bys kulturpris i 2008, og sommeren 2009 preget hans verker Oslo S og Trondheim sentralbanestasjon. I 2010 åpnet han sitt eget galleri og 2011 kom filmen "Pushwagner", regissert av Even Benestad og August B.Hanssen. I 2012 hadde Pushwagner sin første store separatutstilling utenfor Norge, i Milton Keynes Gallery, en times kjøretur fra London. I denne sammenhengen kåret avisen The Guardian Pushwagner til "Artist of the week" i begynnelsen av august 2012.

Daglig leder Rolf Stavnem, 92 08 59 07

Skur 13 med kunst fra Pushwagner

Fineart AS har Norges største utvalg av kunst. Selskapet består av Galleri Fineart, nettgalleriet fineart.no og magasinet KUNST. Fineart AS omsetter for ca MNOK 40 pr år. Galleri Fineart finner du på Filipstad brygge 2, Aker Brygge/Tjuvholmen. 28.august er Fineart Nordens største galleri. Vi utvider galleriet med ytterligere 1400 m2 på Tjuvholmen og får nå 2000 m2 totalt. Fabian Stang åpner galleriet og Pushwagner utstillingen.