Verdens mest kraftfulle av sitt slag: Den nye Audi RS 3 Sportback er klar

Det er klart for premieren på RS 3 Sportback, med verdens mest kraftfulle serieproduserte motor av sitt slag. Med en femsylindret motor med 400 hk garanterer bilen høykonsentrert kjøreglede. RS 3 Sportback vises for første gang på Geneva International Motor Show i mars.
Audi RS 3 Sportback

- Audi RS 3 Sportback er en attraktiv modell for kunder som ønsker å tre inn i vår verden av RS-modeller. Siden 2011 har den stått ekstremt godt i markedet og med den nye femsylindrede motoren er vi klasseledende og klare for å videreføre suksessen, sier Stephan Winkelmann, direktør for Audi Sport GmbH.

- Salget av S- og RS-modeller har hatt en eksplosiv vekst i det norske markedet det siste året. Med den nye RS 3 Sportback tilgjengelig har jeg stor tro på ytterligere vekst i dette segmentet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Fra 0 til 100 km/t på 4.1 sekunder
De imponerende ytelsene til den nye Audi RS 3 Sportback skyldes verdens mest kraftfulle serieproduserte femsylindrede motor. 2.5 TFSI-motoren leverer 400 hk, noe som er 33 hk mer enn forgjengeren. Takket være utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektskomponenter er bilen samtidig blitt 26 kg lettere. Hele 480 Nm er tilgjengelig allerede ved 1 700 o/min og leverer konstant opp til 5 850 o/min. Slik er RS 3 Sportback i stand til å gjøre unna 0-100 km/t på bare 4.1 sekunder.  Den voldsomme kraften akkompagneres av den umiskjennelige lyden av den femsylindrede motoren. Bilens toppfart er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Kraftige kjøreopplevelser
S tronic-girkassen med syv trinn distribuerer kraften fra alle fem sylindre rett ned på veien sammen med bilens quattro-system. Samtidig tilpasses fordelingen mellom akslingene fart, forhold og kjørestil. Bilens stabilitet og styring gjør at RS 3 Sportback legger til rette for dynamiske og kraftige kjøreopplevelser.

Singleframe-fronten, store luftinntak og en stilfull RS-takspoiler er blant de mange designelementene som viser med all tydelighet at dette er en bil som innbyr til kjøreglede. Nye Audi RS 3 kan leveres med Audi virtual cockpit og leveres med sorte Nappa-sportsskinnseter som standard.

Norske priser er snart klare og de første bilene kommer på norske veier til sommeren.