Verdens kuleste sløvis - Den definitive Viggo-boksen!

24.10.2016 09:24 | Egmont Publishing

Kontorassistenten Viggo er en vandrende katastrofe på Serieforlaget – men for alle andre er han en gledesspreder uten like. I denne nye Viggo-boksen er alle tegneseriene med Viggo samlet i kronologisk rekkefølge. Fra hans første introduksjon i 1968 til den aller siste seriesiden fra 1997.

I forhold til tidligere norske utgivelser er alle sidene fargelagt og tekstet på ny. Seriesidene gjengis i stort format (225 x 230 mm) og i skikkelig kvalitetstrykk.

Her får vi den altødeleggende Viggofonen, Viggos kreative og katastrofefrembringende eksperimenter, hans allehånde kjæledyr og likesinnede venner, hans hardt prøvede kolleger i Serieforlaget og selvsagt frøken Janne, som uansett hva Viggo finner på er like imponert og sjarmert. Aldri har vel en fransk/belgisk humortegneserie oppnådd et så stort publikum! Og aldri har vel et genuint tegnseriegeni fått utfolde seg så hemningsløst som André Franquin gjorde med Viggo.

I tillegg til de over 900 seriesidene med Viggo, inneholder de fire bindene i denne samleboksen over 220 sider redaksjonelt materiale om Viggo og hans skaper, den geniale, belgiske serieskaperen André Franquin. En vidtfavnende artikkelserie i atten deler tar for seg Franquins liv og virke, mens en nesten like omfattende artikkelserie tar for seg forskjellige aspekter ved hans genistrek Viggo. En stort utvalg skisser, blyanttegninger, illustrasjoner og forsider med Viggo, som aldri tidligere har vært publisert i Norge, er også med i de fire, tykke bøkene i Viggo-boksen.

Som en firfoldig rosin i denne lekkerbiskenen av en tegneseriesamling har hver bok i boksen et illustrert forord av en Norges mest anerkjente serieskapere: Frode Øverli, Arild Midthun, Tore Strand Olsen og Karstein Volle.