Verdens elbiltopper samles i Oslo

Myndigheter og ekspertise fra blant andre Kina, India, California og de nordiske landene, møter toppsjefer i Audi, Nissan og norsk oljebransje, for å diskutere veien til en fossilfri transportsektor. Unike tall for hvor mange elbiler vi kommer til å kjøpe i Norge og Norden de neste to årene, blir presentert i den nye årlige undersøkelsen Elbilbarometeret 2018.

Nordic EV Summit  finner sted på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo, 1. og 2. februar.
Det er Norsk elbilforening, Teknisk Ukeblad, Nordisk energiforskning og Electric Mobility Norway, som inviterer til nordisk elbil-toppmøte, med mer enn 50 innledere og spennende gjester fra hele verden.

India har bestemt at bilsalget skal være fossilfritt i 2030, og Kina planlegger en raskest mulig omstilling til elbil.  Den indiske ambassadøren til Norge, Debjan Pradan kommer for å fortelle hvordan de skal klare å gjennomføre.

Kina, med verdens største bilmarked, pålegger nå industrien å levere minst 10 prosent elbiler allerede fra 2019, og andelen skal øke fra år til år. Hyoungmi Kim, fra Natural Resource Defence Council (NRDC) vil forklare hvordan Kinas strømnett vil unngå kollaps når verdens største bilmarket skal elektrifiseres.

California, som er den grønneste og mest befolkningstette staten i USA, representeres ved Commissioner Janea A. Scott, fra California Energy Commission. Scott vil forklare hvordan California vil fortsette sitt grønne lederskap og opprettholde sin posisjon som det nest største elbilmarkedet i verden.

Elbilbarometeret 2018: Opinion har utført en unik undersøkelse blant innbyggerne i alle de fem nordiske landene på vegne av Norsk Elbilforening og Nordisk Energiforskning. For første gang får vi vite hvor mange av Nordens bilister som ønsker å bytte til elbil de neste to årene, samt hva som driver dem, og kanskje aller viktigst, hva som hindrer dem.  Funnene presenteres for pressen kl. 13.00, torsdag 1.februar.

Oljeland og grønt skifte: Karl Eirik Schjøtt Pedersen i Norsk olje og gass møter konserndirektør for kapitalforvaltning i Storebrand, Jan Erik Saugestad og oljeanalytiker Torbjørn Kjus, til debatt om hvordan oljelandet Norge kan bli fossilfritt og fornybart.

Markedsledende ladeoperatører diskuterer hvordan vi skal klare å etablere lading i stor skala i Norge, Norden og Europa.

Ny statsråd: Norges ferske klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) kommer for å fortelle hvordan han og den blå-grønne regjeringen vil bidra til et grønt skifte for Norge.

I tillegg byr konferansen en rekke faglig interessante parallellsesjoner:

• Electric ferries and ships
• Public procurements as a driver for electrification
• Electric busses for green cities
• Smart charging systems in large charging networks?
• Heavy duty- the next step

Nordisk elbilkonferanse: «Entering Mass Market»
Sted: Radisson Blu Plaza Hotel, Sonia Henies Plass 3, PB 9206 Oslo
Tid: Torsdag 1. og fredag 2. februar