Verdens aktivitetsdag: Dugnad for folkehelsa

Fysisk aktivitet bedrer humøret, gir energi, reduserer stress og kan forebygge psykiske lidelser. Likevel oppfyller bare 32 prosent av nordmenn minimumsanbefalingene for fysisk aktivitet. Det er på høy tid med en dugnad for folkehelsa.
Generalsekretær i Diabetesforbundet Bjørnar Allgot og treningsmotivator Yngvar Andersen. Foto: Line Hårklau/Diabetesforbundet

Har du noen gang kjent på hvilken effekt en god treningsøkt kan ha på humøret? Fysisk aktivitet er nemlig ikke bare positivt for kroppen, det gir en rekke helsegevinster også for psyken.

Derfor er #lettitoppen slagordet når Diabetesforbundet i samarbeid med Nittedal kommune markerer Verdens aktivitetsdag 10. mai.

Som en lykkepille

Det er dokumentert at fysisk aktivitet bedrer humøret, gir energi, reduserer stress og bedrer forholdet til egen kropp. Fysisk aktivitet kan også forebygge at man utvikler enkelte psykiske lidelser som depresjon og demens og brukes i behandling av psykiske lidelser. Som hjerneforsker Ole Petter Hjelle sier:

– Hadde fysisk aktivitet vært en pille, ville alle tatt den.

Likevel er det bare 32 prosent av Norges befolkning som oppfyller Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet.

Treningsguru på laget

Diabetesforbundet benytter derfor Verdens aktivitetsdag 10. mai til å minne folk på alle fordelene fysisk aktivitet har for både den fysiske og den psykiske helsa.

Fra klokken 12.00 ligger alt til rette for at både unge og gamle skal få kjenne på gleden med aktivitet på Kulturtorget i Nittedal. Treningsguru Yngvar Andersen skal lokke frem pulsen med morsomme aktiviteter og hjerneforsker Ole Petter Hjelle skal snakke om hvordan du kan gjøre hjernen sterkere med en aktiv kropp. Publikum kan både måle blodsukker og teste formen i en aktivitetsløype på 1 eller 3 kilometer.

Dette blir en fantastisk dag der både kroppen og hodet blir lettere - bli med!

Silje Herbro Landsverk, kommunikasjonsrådgiver
silje.landsverk@diabetes.no