Venter på klarsignal for å realisere Zero Village Bergen

– Dette er et nybrottsarbeid hvor vi og våre samarbeidspartnere har funnet løsninger på mange nye problemstillinger for fremtidens bygg på et helt nullutslippsområde, sier Thorbjørn Haug, prosjektdirektør i ByBo AS.
Tun på Zero Village Bergen. Illustrasjon: Snøhetta

Stortingets vedtak om energieffektivisering av bygg innebærer en målsetting om nullutslipp som minstestandard innen 2020.

Zero Village Bergen på Ådland er et pilotprosjekt under forskningssenteret ZEB, The Research Centre on Zero Emission Buildings, hvor det for første gang i Norge skal bygges ut et helt boligområde uten utslipp av CO2.

Prosjektet utvikles av boligutvikler ByBo AS i tett samarbeid med bl.a. Sintef, NTNU, Snøhetta, Norconsult, BKK og utvalgte partnere.

– Ved å utvikle et nullutslippsområde med leiligheter og bygg som energimessig er forbundet til hverandre, må vi tenke på en helt ny måte. Vi arbeider med fremtiden i tankene, og ser 30-50 år frem i tid. Per i dag er det blant annet en mismatch mellom hva vi ser blir fremtidens behov og det regelverket som foreligger. Via dette prosjektet skal vi høste erfaringer og tilegne oss kompetanse. Det vil bidra til å endre regelverk og forskrifter for fremtidens byggeprosjekter, hele tiden med nullutslipp som minstestandard i tankene, sier Haug.

For å nå målet om nullutslipp, skal det planlagte boligområdet bygges med materialer og prosesser som gir et så lite CO2-avtrykk som mulig. Deretter skal det minimale CO2-avtrykket betales tilbake ved at boligområdet produserer egen, ny fornybar energi til å dekke boligenes og det samlede nærområdets energibehov, og slik blir selvforsynt på fornybar energi.

I tillegg skal det produseres ny fornybar energi til lading av elbiler, elsykler og andre formål for å kompensere for det CO2-utslippet som gikk med til produksjon og transport av materialene til byggingen.

Haug påpeker at arbeidet med Zero Village Bergen startet allerede i 2009, og i dag, åtte år etter, venter ByBo på et klarsignal for å realisere prosjektet.

– Som mange vet, er Zero Village Bergen godkjent av Bergen kommune, mens Fylkesmannen har innsigelser blant annet angjeldende valget av plassering på Ådland, som i utgangspunktet ikke var regulert for boligområde.

Miljøverndepartementet har godkjent lokaliseringen av prosjektet, og da det ble lagt ut på høring i kommunedelplanen, kom Fylkesmannen med tilnærmet de samme innsigelsene som departementet overstyrte i 2013.

– Der står vi i dag, forteller Haug. Nå håper han på en snarlig løsning.

– I tillegg til all læringen underveis, er dette et stort kompetanseprosjekt som vil bety mye for næringslivet i Bergen og vil kunne skape nye arbeidsplasser for den regionale byggenæringen. Det blir et kommersielt gjennombrudd for nullutslippsboliger, noe som er nødvendig for å nå målene Stortinget har vedtatt.

ByBo og BKK presenterer prosjektet Zero Village Bergen på ByggExpo i Grieghallen 8. mars kl. 16.00, hvor de orienterer om status og hvordan prosjektet skal sette nye standarder for boligutbygging i Norge og utover landegrensene.

Alle med interesse i byggenæringen og fremtidens bygg er hjertelig velkomne til å besøke ByggExpo og overvære seminarene. Bruk kode 17BE01 og registrer deg på www.byggexpo.no

Tun på Zero Village Bergen. Illustrasjon: Snøhetta
Thorbjørn Haug, prosjektdirektør i ByBo AS. Foto: Privat

Høsten 2016 lanserte Compass Fairs ByggExpo - Byggenæringens regionale møteplass. Bergen og ekspanderende Vestlandet ble valgt som første region ut. ByggExpo arrangeres for aller første gang i Grieghallen, Bergen 8. - 9. mars 2017, med god oppslutning fra viktige aktører. Bergen Næringsråd støtter opp om prosjektet, og bidrar som arrangementspartner, mobiliserer i eget nettverk og holder seminar og paneldebatt om aktuelle temaer.

Siden 1997 har Compass Fairs AS arrangert landsdekkende Boligmesser. I 2017 arrangeres 19 Boligmesser fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. I tillegg arrangeres messer i Sverige, Danmark og Tyskland. Compass Fairs AS er totalleverandør, og leverer alt av utstyr til messer, kongresser og alle typer store og små arrangement.

Følg pressemeldinger fra Compass Fairs

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Compass Fairs på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Compass Fairs

Norges største reiselivsmesse TravelXpo samler hele Norges - og verdens - reiselivsnæring til en unik bransjedag8.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Alle som jobber innen reiselivet kickstarter året med faglig påfyll og knytter viktige kontakter på en egen bransjedag med reiseliv på agendaen. Næringsminister Vestre åpner bransjedagen 12.januar kl. 10:00, som arrangeres i forbindelse med Norges største reiselivsmesse TravelXpo på Telenor Arena 12.-14. januar, og er i samarbeid med Innovasjon Norge og Virke.

Gjør smarte innkjøp på Boligmesse i Skarphallen nå til helgen!12.9.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding

Vi nordmenn elsker å bruke høst og vinter på å pusse opp, male, fikse, og oppgradere hus, hytte og utemiljø. I disse tider er mange forsiktige med pengebruken, og ønsker å sikre at hver krone blir brukt fornuftig. Folk er opptatt av å sondere markedet, få inspirasjon, tips og råd fra eksperter, se og ta på produkter, før de investerer. Dette gjør Boligmesse til et ideelt sted, sier Ronny Bjørnsen, prosjektleder for Boligmesse.