Velkommen til utdeling av Plans Jentepris 2015

9.10.2015 14:08 | Plan International Norge

Plans Jentepris 2015 deles ut på Det Norske Teatret i Oslo, mandag 12. oktober kl. 16.00.Det er totalt 24 nominerte, og prisvinneren offentliggjøres samme dag. Blant finalistene er blant annet Erna Solberg.

– Vi vil hedre de som synliggjør de usynlige og de som gir en stemme til de stemmeløse, sier juryleder Knut Storberget. – Å stanse overgrep og brudd på jenters rettigheter er ikke bare viktig for jentene selv – det er også viktig for felleskapet.

Jenteprisens formål er å løfte frem enkeltpersoner og organisasjoner som jobber for å stoppe krenkelser mot jenter og sikre deres rett til beskyttelse og frihet til å gjøre egne valg. Prisen skal bidra til å stoppe diskriminering av jenter. Innsatsen kan være innenfor områder som forebygging av voldtekt, forhindring av tvangsekteskap, forebygging av kjønnslemlestelse, fremme av utdanning eller formidling av stemmen til jenter som ellers ikke blir hørt i samfunnet.

9 finalister
Blant de 24 nominerte er det ni finalister: Lily Bandehy, statsminister Erna Solberg, Safia Abdi Haase, Deeyah Khan, Ada Sofie Austegard og Stine Sofie-stiftelsen, Anne Marte Stifjell og medarbeidere ved Røde Kors hjelpetelefon mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, Laila og Amar Bokhari, Dina-stiftelsen, Charlotte Myrbråten og Hilde Sofie Pettersen for #Jeg har opplevd-kampanjen.

Viktig pris
Generalsekretær i Plan International Norge, Kjell Erik Øie, understreker viktigheten av Jenteprisen:

– Vi vet at temaer som voldtekt, tvangsekteskap og lignende er forbundet med stigma og ofte skam. Forhåpentligvis kan Jenteprisen gi fortjent honnør samtidig som vi sender et signal om at jenters rettigheter er urokkelige, sier Øie.

Det er 4. gang Plan deler ut prisen. Tidligere vinnere av prisen har vært SEIF og Gerd Fleischer, leder av MiRA-senteret, Fakra Salimi, og jordmor og aktivist, Sarah Kahsay.

Sted: Det Norske Teatret, Oslo
Dato: Mandag 12. oktober kl. 16-18

Det blir servering av mat og drikke samt underholdning fra Anneli Drecker. Konferanser er Marthe Sveberg fra TV2
.