Velkommen til prisutdeling! Kongen overrekker Nasjonalforeningen for folkehelsens forskningspriser 2019

Tirsdag 5. februar kl.13.00 overrekker Kong Harald årets forskningspriser til to pionerer innen demensforskning og hjerteforskning.

Nasjonalforeningen for folkehelsens forskningspriser er en anerkjennelse og belønning som gis til en forsker eller forskningsgruppe i Norge på grunnlag av betydelige resultater innen demensforskningen og hjerte- og karforskningen.

Sted: Det Norske Teatret,Kristian IVs gate 8

Tid: Tirsdag 5. februar kl. 13.00

Publikum bes innta sine plasser senest 12.45.

Det vil bli mulighet for fotografering og intervjuer.

For avtale kontakt Pressekontakt: Kommunikasjonsrådgiver Kirsti Ellefsen,

mobil: 9243327, epost: kiel@nasjonalforeningen.no

Velkommen ved Stein A. Evensen, leder av Nasjonalforeningen for folkehelsen

Musikalsk innslag

Utdeling av Nasjonalforeningen for folkehelsens forskningspriser ved H.M. Kong Harald

Faglig foredrag ved prisvinner, Hjerteforskningsprisen

Faglig foredrag ved prisvinner, Demensforskningsprisen

Presentasjon av nye forskningsstipendiater ved Nasjonalforeningen for folkehelsens leder, Stein A. Evensen

Musikalsk innslag

Konferansier: Anne Rita Øksengaard, forskningssjef i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Om prisene

Nasjonalforeningens priser for demensforskning og hjerte- og karforskning skal være en stimulans som skal  motivere forskere til å satse innen hjerte- og karforskning.

Prisene skal skape økt oppmerksomhet om forskningen på demens og hjerte- og karsykdom. Prisene er en anerkjennelse og belønning som gis på grunnlag av betydelige resultater innen forskningen.

Historikk: Nasjonalforeningen for folkehelsen har siden 1959 bidratt med betydelige midler til norsk medisinsk forskning, med mer enn 990 millioner kroner til hjerte- og karforskningen. Siden 2001 har Nasjonalforeningen også bidratt med over 145 millioner til demensforskningen.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er en frivillig organisasjon med helselag og demensforeninger over hele landet. Vårt mål er å bekjempe hjerte- og karsykdom og demens. Det gjør vi med forskning, informasjon, forebyggende tiltak og helsepolitisk arbeid. Vårt arbeid finansieres med innsamlede midler.

Oscars gate 36B