Velkommen til Konjunkturseminar mandag 26. juni

Norge ligger på OECD-toppen i offentlige utgifter, en nasjonal luksusfelle som vil gi gigantunderskudd hvis dette fortsetter i samme tempo. Samtidig ser vi at det offentlige Norge går glipp av store gevinster ved å ikke la det private næringslivet slippe til. Hvor stort er potensialet for økt bruk av private?

En fersk rapport fra Oslo Economics, utarbeidet på vegne av Virke, offentliggjøres på mandagens konjunkturseminar. Den ser på hvordan tjenestetilbudet i offentlig sektor kan forbedres og kostnader kuttes hvis det offentilige Norge lar flere private og ideelle krefter slippe til for å utføre tjenestene vi har i dag. Rapporten viser blant annet at bare 15 prosent av tjenestene som er egnet for det er privatiserte.

Vi presenterer også ferske prognoser for norsk handel - en viktig temperaturmåler på norsk økonomi.

Av administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen og sjefsøkonom Lars Haartveit, Hovedorganisasjonen Virke.

Tid: Mandag 26/6 klokken 10.00

Sted: Hovedorganisasjonen Virke, Henrik Ibsensgate 90

Virke er hovedorganisasjonen for tjenestenæringene. Vi representerer et mangfold av bedrifter som driver med handel og formidling av varer og tjenester -. både store og små, kommersielle og ideelle. Virke har over 20 000 medlemsbedrifter med over 220 000 arbeidsplasser i hele landet.