Velkommen til åpningen av Norges – ja, kanskje verdens – første flyplass-drivhus!

Som en del av den langsiktige planen for utvikling av Stavanger lufthavn, vil de over 4 millioner passasjerene som årlig reiser via lufthavnen møte en litt annerledes ankomsthall på Sola fra førstkommende fredag. Først og fremst på grunn av et drivhus fullt av nydelige piccolotomater!

– Når vi nå åpner en helt ny ankomsthall på nærmere 3000 m2, tenkte vi at det også kunne være et utstillingsvindu for måten vi tenker omkring tema som miljø, bærekraft og framtiden her på Sola, forteller lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Avinor Stavanger lufthavn.

Landbrukslaboratorium
I Stavanger lufthavns strategiplan er det besluttet at lufthavnen skal bli mer bærekraftig og energieffektiv i årene framover, og det er allerede nå satt av arealer på flyplassen som kan brukes til testområde og laboratorium til ulike formål innen landbruk og ikke minst energiproduksjon og -lagring.

– I flere år har vi laget vår egen honning, nå har vi akkurat plantet de første epletrærne- hyllebærtrær og dermed hyllebærsaft er på vei. I tillegg skal vi teste ut hvordan mat kan dyrkes i folketette områder når vi nå starter tomatproduksjon i terminalen sammen med Kåre Wiig og Miljøgartneriet, sier Ingvald Erga, fagansvarlig for ytre miljø på Sola.

– I tillegg planlegges det å bygge nærmere 20.000 m2 med solcellepaneler rundt omkring på flyplassen, og man ser på muligheter for å benytte vindkraft. Det samarbeides også med aktører som Lyse, Risavika havn og Forus Næringspark for å finne fram til de beste løsningene som kan gjøre Jæren ledende i Europa på elektrisk transport. For, uansett om det blåser eller er sol; fra 2025 har Stavanger lufthavn ambisjon om å være selvforsynt med fornybar energi, avslutter Sigmundstad.

Velkommen til åpningen av den nye ankomstterminalen, utstillingsvinduet og Norges første flyplass-drivhus fredag 26. april klokken 10.00.

Lufthavndirektør Anette Sigmundstad vil sammen med Kåre Wiig stå for åpningen, og det blir gjennomført en uformell omvisning med smaksprøver.

Det er selvsagt mulig å ta bilder og intervjue de involverte.

Kontaktperson for påmelding og mer info:
Eva Andersen, telefon +47 906 18 385, e-post Eva.Jeanette.Andersen@avinor.no

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.