Velger sydenvarme fremfor Sibirkulde

Nordmenn har fått nok av snøkaos og kulderekorder. Ving, Norges største reisearrangør, melder om at salget av reiser til varmere strøk øker i takt med at gradene her hjemme synker.

Mange ønsker seg til sol og varme i disse dager. Her fra Costa Adeje på Tenerife.

– ­Vi har ganske lenge sett en fin salgsøkning mot i fjor, og de siste ukene har vi ligget ca. 10 prosent over fjorårets salg. Det kan absolutt være en effekt av kulda vi ser, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Påsken er nesten full
Også i den forestående påsken er det svært mange som ønsker sol og varme i stedet for mere snø og måking.

– I påskeuka er vi så å si utsolgt for reiser. Det er kun noen spredte turer her og der som er ledig, forteller Røhr-Staff.

Fortsatt muligheter
Men flyet har ikke gått for de ønsker seg bort fra minusgrader og som gjerne vil bytte ut ullsokker med sandaler og skibukse med badebukse.

– Ja, vi har reiser igjen til varmen, både med charter og med rutefly, så mulighetene er mange for de som vil ha litt varme i kroppen, avslutter Røhr-Staff.

Økning i salg fra de største byene:
Trondheim +21 %
Bergen +20 %
Oslo +16 %
Stavanger +16 %

Mange ønsker seg til sol og varme i disse dager. Her fra Gran Canaria.