Velg effektiv solkrem med godt filter

Lange dager i solen er en tøff påkjenning for huden. Solkrem og solvett er det eneste som hjelper mot solens skadelige effekter. I barneårene er det særlig viktig å unngå solforbrenninger fordi det kan føre til økt fare for kreft senere i livet. Velg solkrem med tilstrekkelig beskyttelse og stabile solfiltre for å unngå solskader.
Solbeskyttelse med filtre som beskytter både mot UVB og UVA er viktig for hele familien. Særlig barnas hud skal beskyttes for å unngå problemer senere i livet.

I tillegg til å forårsake solbrenthet på kort sikt, kan solen forårsake så mye som 90 % av tidlig hudaldring. De ultrafiolette strålene fra solen (UV-stråler) forårsaker forandringer i huden. UVB-strålene påvirker det øverste laget av huden, mens UVA-strålene trenger lenger ned i huden. UVA utgjør omtrent 90 % av UVA-strålene og er like sterke hele året. UVA-strålene gjør oss brune på kort sikt, men kan også brenne huden. UVB-strålene gjør oss brune på sikt, men også brente. Soleksponering fremmer dannelsen av frie radikaler i huden, som kan føre til skade på hudcellene. Ofte fører det til en tørrere hudoverflate og at produksjonen av nye hudceller forstyrres. Både UVA og UVB kan bidra til å fremskynde hudens aldringsprosess og forårsake hudkreft.

Solkremer må inneholde gode, stabile filtre både mot UVA- og UVB-stråler for å ha tilstrekkelig beskyttende effekt. Solfiltrene må være stabile og ikke ødelegges av sollys. Solkremer beskytter huden med kjemiske filtre, som trenger ned i huden og absorberer strålingen, eller fysiske filtre som legger seg som et beskyttende lag utenpå huden.

Barn trenger ekstra beskyttelse

Forskning viser at overdreven soling og solforbrenning i barne- og ungdomsårene øker risikoen for å få føflekkreft senere i livet. Barn har tynnere hud og blir lettere solbrente enn voksne. For små barn kan lette klær være nødvendig solbeskyttelse på ekstra solrike dager. Barn bør også bruke solhatt og solbriller. Hud som ikke er dekket av klær skal beskyttes med høy solfaktor.

80 år med solkremforskning

Helt siden 1939 har Boots produsert sin egen solkremserie, Soltan. Serien er utviklet av Boots’ egne hudeksperter og forskere i England. Ved Boots’ laboratorier i Nottingham utvikles og testes Soltan-produktene. Testene foregår både i laboratorieforsøk og ved testing på testpersoner. Soltan utmerker seg ved å ha et særlig godt og stabilt UVA-filter og en produktbredde som gjør at alle kan finne solbeskyttende produkter som dekker deres behov. Solproduktene fra Soltan absorberer mer enn 90 % av UVA-strålene og har gode UVB-filtre. Dermed kan serien  bidra til å forebygge tidlig hudaldring, kreftformer der solen er en viktig faktor og andre hudskader forårsaket av soleksponering.

Smøreråd:

• Smør deg en halv time før du skal ut i solen
  • Bruk rikelig med krem. Du trenger ca. en håndfull til hver innsmøring
  • Gjenta innsmøring når du tørker deg med et håndkle og etter bading
  • Husk at du kan bli solbrent mens du bader, så bruk vannresistent solkrem når du skal bade
  • Unngå overdreven soling og ta pauser fra solen
  • Velg solfaktor etter hudtype og spør på apotek hvis du er i tvil

Soltan Protect&Moisturise Lotion, SPF 30
Soltan Protect & Moisturise Spray SPF 30