Vedfyring er billigst

Flere medier har den siste tiden meddelt at det spås skyhøye strømpriser til vinteren – faktisk den høyeste siden 2011. Vedfyring kan bli redningen for lommeboka, og miljøet.

- Variabel pris for sluttkunden vil kunne bli over 1,5 kr/kWh. Så vidt jeg vet er dette første gang i historien vi ser slike priser, sier analysesjef i Wattsight, Tor Reier Lilleholt.

Ved er billigere enn strøm

Hvor billig vedfyring blir, avhenger både av hvor man handler veden – og hva slags ovn man har. Det er viktig å ha en ny, rentbrennende ovn. Den gir mer varme per kubbe enn ovnene fra før 1998.

Kjøp stort

Priser på ved kan variere stort, og derfor er det lurt å undersøke litt før man går til innkjøp. Dinside.no opererer med vedpriser fra 42 til 70 kroner hos proffene, og 110 kroner hos bensinstasjonene.

Dermed koster bensinstasjonsveden 1,8 kr/kWh, mens hos byggevarehusene koster varmen under 69 øre/kWh.

Men, det kan være enda mer å spare på å kjøpe stort. Går man for en favn (2,4 kubikk) eller sekk (1 eller 1,5 kubikk) kan man få 1 kWh ned i 70 øre. Det er nesten en hel krone spart per kWh, dersom man går for vedfyring fremfor strøm. Levert på døren i storbyene vil prisen ligge på ca. 80 øre/kWh, dersom man kjøper stort.

Mindre sårbar med vedovn

Kommunikasjonsrådgiver i Enova SF, Espen Sletvold, mener nordmenn bør ha alternative oppvarmingskilder i hus for å være mindre sårbare mot svingninger i strømprisen.

– Ved er klimavennlig og et godt oppvarmingsalternativ til strøm. I tillegg til å være en sikkerhet ved strømbrudd, gjør en rentbrennende vedovn deg mindre sårbar mot svingninger i strømprisene. Strømprisen er som oftest høyest om vinteren, og da kan det være lurt med en vedovn, sier Espen Sletvold.

Bra for lommeboka, men også for miljøet

Mens Norge er selvforsynt med kraft, kjøper og selger vi kraft over grensene hver time – etter behov. Hvor strømmen kommer fra, avhenger derfor av markedet. I dag er 68% av all kraft som brukes i Norge ikke fornybar.

19 % av all kraft som brukes i Norge har opprinnelsesgaranti, og er således “grønn”, i all hovedsak fra norsk vannkraft. Veldig mye av vannkraften vi lager i Norge kjøpes opp av utenlandske aktører.Det gjør at de siste 81% av kraftforbruket i Norge har tilfeldige energikilder.

I 2017 stammet bare 16% av de 81 prosentene fra fornybar kraft. 27% var atomkraft, mens 57% var fossil varmekraft. Oppsummert betyr det at 68% av kraftkjøpene i Norge gir strøm som IKKE er fornybar, men først og fremst fra fossile kilder og deretter er atomkraft.

- Vi skal altså ha veldig god samvittighet for å gi Norge miljøvennlig oppvarming, så lenge det er fra en rentbrennende ovn, sier Steinar Vigdal, styreleder i Norsk Varme.

Steinar Vigdal, tlf. 980 74 151
styreleder@norskvarme.org

NORSK VARME er bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder, skorsteiner og tilbehør, og organiserer produsenter, forhandlere og montører. Vi arbeider for enklere forskrifter, bedre opplæring og en real energi- og miljøpolitikk.
www.norskvarme.org