Vassvik sitt nye album er ute nå

Gákti er tittelen på VASSVIK sitt nye album, som er ute i dag. Foto: Alf Helge Jensen

VASSVIK sitt nye album Gákti er avant-Garde Joik med moderne strykere; kraftfullt, sensuelt og meditativt.

– Kjernen i den samiske kulturen er animismen: alt lever, alt henger sammen. Gákti er den ofte fargerike drakten som vi samer er så heldige å ha. Den har en videre betydning enn som plagg alene og den drar oppmerksomhet mot vår kultur og er med på å holde vår identitet i live. Den beskytter oss på en lignende måte som isen som dekker viktige deler av jorden vår. Min personlige Gákti er min musikk, den har dype røtter i den tradisjonelle joiken og i samisk kultur. Samtidig har jeg en stor pasjon for å skape nye mønstre, utføre lydeksperimenter og oppdatere den animistiske tradisjonen, sier Torgeir Vassvik

Torgeir Vassvik har siden platedebuten Sáivu i 2006 utviklet et distinkt og særegent uttrykk, som ble forsterket med platen Sápmi i 2009. Han hadde allerede da tatt inn strykere i sitt prosjekt VASSVIK.

Høsten 2016 møtte Torgeir Vassvik de unge brødrene Rasmus og Hans P. Kjorstad; kometer på den norske folkemusikkhimmelen. Skjebnen ville det slik at Kjorstad-brødrene raskt kom med i VASSVIK, og la sin personlige spillestil til. Torgeir Vassvik skrev nytt materiale, arrangementene ble utviklet i bandet og ti låter ble spilt inn med Audun Strype, våren 2018. Strype har vært en viktig partner og medspiller i VASSVIK siden 2010.

Bandet har selv produsert albumet. Integrert i materialet er også seks stykker Torgeir Vassvik har spilt inn og mikset. Disse tilfører platen enda flere farger og syr sammen Gákti til et album av internasjonalt kaliber.

Hør Gákti her!

Gákti Musikken er et sømløst forhold mellom joik, gitar- og fele-riff. Den er rytmisk suggererende, åpen, rik og nyansert, og ved å kombinere en tydelig og overbevisende forankring i tradisjonsmusikk med viljen og evnen til å utforske og eksperimentere, lykkes VASSVIK i å skape et uttrykk som er meditativt, sensuelt og kraftfullt.

Sagt om Gákti:

"Progressiv strupejoik av verdensklasse." - Igor Dunderovic, Ballade.no

"Torgeir Vassvik's latest album Gákti is a compelling soundworld that blurs the line between music and nature itself. By fusing together Sami vocal art, electronic and avant folk textures and what can only be called - a deep shamanic blues – Vassvik has created something enlightening and transformative. It is a 21st century soul music, that mines the past while it searches for the future." - Chris Eckman, Glitterbeat

Artwork for Gákti