NAF

Vask ryggekameraet - unngå kjedelig parkeringskrasj!

Del

Skittent ryggekamera er ikke til å stole på og kan føre til at du rygger inn i en annen bil eller stolpen i parkeringshuset. - NAF anbefaler at du rygger inn når du parkerer. Da vil en liten dusj med vann på ryggekameraet redde deg fra en kjedelig situasjon på parkeringsplassen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.

Et ryggekamera gir veldig god hjelp når du rygger inn på parkeringsplassen, men det kan bli en falsk trygghet hvis kameraet er skittent. (Foto: NAF)
Et ryggekamera gir veldig god hjelp når du rygger inn på parkeringsplassen, men det kan bli en falsk trygghet hvis kameraet er skittent. (Foto: NAF)

Mars er måneden for mye slaps og søle når vinteren gir slipp og våren nærmer seg. En ting er det lurt å passe litt ekstra på i slapseføret: Ryggekameraet.

Et ryggekamera gir veldig god hjelp når du rygger inn på parkeringsplassen, men det kan bli en falsk trygghet hvis kameraet er skittent.

- Gode hjelpemidler fritar ikke sjåføren fra å bruke eget blikk. Er ryggekameraet skittent, må du bruke speilene for å sørge for å komme deg inn på parkeringsplassen, sier Sødal.

Noen biler har ryggekamera som er skjult når de ikke er i bruk. Da slipper du å tenke på å holde det rent. Ryggekameraene som ikke er skjulte vil derimot fort bli skitne av søle, salt, slaps og snø. Da er det viktig å hjelpe hjelpemiddelet.

- Har du en liten sprayflaske med vann eller væske som ikke fryser, kan du spraye kameraet godt og så tørke forsiktig av med en klut, sier NAF-rådgiveren.

Spørsmålet er om man gidder å gå ut for å tørke av kameraet når man først har satt seg inn i bilen.

- Mange har nok angret seg på at de ikke gjorde nettopp det. Med uklart bilde på skjermen er det fort gjort å kjøre inn i en vegg, stolpe eller annen bil. I verste fall kan man treffe en person man ikke ser på en skjerm med dårlig bilde, advarer Nils Sødal.

Det er viktig å tenke på at man har ansvaret selv uavhengig av førerstøttesystemer, sensorer og kameraer. Elektronikken er et hjelpemiddel. Det nytter ikke å skylde på bilen om man kjører inn i noe eller noen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Et ryggekamera gir veldig god hjelp når du rygger inn på parkeringsplassen, men det kan bli en falsk trygghet hvis kameraet er skittent. (Foto: NAF)
Et ryggekamera gir veldig god hjelp når du rygger inn på parkeringsplassen, men det kan bli en falsk trygghet hvis kameraet er skittent. (Foto: NAF)
Last ned bilde
Med rent ryggekamera har du god kontroll på alt som er bak bilen. (Foto: NAF)
Med rent ryggekamera har du god kontroll på alt som er bak bilen. (Foto: NAF)
Last ned bilde
Har du en liten sprayflaske med vann eller væske som ikke fryser, kan du spraye kameraet godt og så tørke forsiktig av med en klut. (Foto: NAF)
Har du en liten sprayflaske med vann eller væske som ikke fryser, kan du spraye kameraet godt og så tørke forsiktig av med en klut. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

Fersk elsykkeltest fra NAF: Halvparten av elsyklene ikke godkjent i testen13.5.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Fire av de åtte testede syklene ble ikke godkjent. En fordi den ikke klarte bremsetesten, men mest overraskende er det at tre sykler kunne kjøre raskere enn lovkravet på 25 kilometer i timen med assistanse fra elmotoren. - På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til 35 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom