Varsler ny salgsrekord: -Nordmenn planlegger å handle for 15 prosent mer enn i fjor på Black Friday

Ny Black Friday-undersøkelse bærer bud om salgsrekorder for fall. De som skal handle, planlegger å bruke 15 prosent mer enn de brukte samme fredag i fjor. Meningsmålingen viser også mange nordmenn har urealistiske forventninger til rabattnivå og knallgode kjøp på Black Friday.

I fjor var gjennomsnittlig prisnedgang på årets største handledag 24 prosent, i følge Prisjakt.no. I undersøkelsen svarer seks av 10 at de mener rabattene bør være på 50 prosent eller mer, mens bare hver femte nordmann forventer rabatter under 40 prosent.

Hver tredje spurte svarer at de er mistenksomme til rabattene på Black Friday.

-Mange vil bli skuffet

-Med så store forventninger om prisavslag, kommer veldig mange til å bli skuffet, siden rabattnivået målt på de 10.000 mest populære varene i nettbutikkene i fjor, ”bare” var på 24 prosent - halvparten av hva mange forventer, sier prisekspert Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no.

Den norske søkemotoren overvåker 5,8 millioner priser på nær en halv million produkter, fordelt på 2500 nettbutikker. Vittersø har registrert en markant endring i nordmenns prisbevissthet fra i fjor til i år.

-Bare i november er antallet registrerte prisvarsler hos oss mer enn doblet, sammenlignet med samme periode i fjor. I Opinions undersøkelse svarer 75 hele prosent at de sjekker prisene hos en prissammenligningstjeneste eller diverse hjemmesider før de handler, en betydelig økning fra i fjor. Det viser at nordmenn blir stadig flinkere til å planlegge kjøpene. De følger med på prisutviklingen via en overvåkingstjeneste, sjekker prishistorikken over tid, og sammenligner prisene hos flere utsalgssteder. Det kan gi store besparelser for privatøkonomien, spesielt på en handledag da det er lett å gå seg vill i rabattjungelen, sier Vittersø.

Handler for mer enn planlagt

• I den ferske undersøkelsen svarer hver tredje nordmann at de skal handle på Black Friday om to dager.
  • Halvparten av disse kommer til å handle for mellom 500 og 1999 kroner. En av fire skal bruke mellom to og fire tusen kroner, mens 20 prosent planlegger å bruke 4000 kroner eller mer i butikkene på fredag.
  • Tre av ti svarer at de de sannsynligvis kommer til å handle for mer enn de har planlagt.
  • Kvinner og personer under 30 år er overrepresentert i gruppen med budsjett på inntil 2000 kroner, mens menn dominerer gruppen som skal bruke mest penger.

Forbrukerelektronikk topper på nett

-Hvis tendensene i undersøkelsen slår til, kommer folk til å bruke mer penger i år enn de gjorde i fjor. Da er det duket for nye salgsrekorder. Andelen som sier de skal bruke 4000 kroner eller mer vokser, mens en snittberegning i undersøkelsen viser at de som skal handle på Black Friday planlegger å bruke 15 prosent mer enn de handlet for i fjor, sier Are Vittersøe.

Den ferske meningsmålingen viser også at fordelingen av de som skal handle på nett eller i fysisk butikk, er omtrent 50/50. De unge er sterkest representert i andelen som gjør unna handelen på nett, mens de over 60 i mye større grad oppsøker fysiske butikker.

Forbrukerelektronikk er varekategorien som flest planlegger å handle på nett, mens møbler er kategorien som topper for fysiske butikker.

Bildetekst: Prisekspert Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no

Fem tips for ikke å gå i Black Friday-fella

1. Sett opp prisvarsel og sjekk prishistorikken

Lag en liste over produktene på, og sett opp prisvarsel på app’en eller nettstedet for prissammenligning. Sjekk hvordan produktet pris har utviklet seg over tid. Hvis prisen har vært jevnt fallende, er det stor sannsynlighet for at den blir enda billigere. Prisvarselet angir når tiden er inne for å gjøre et godt kjøp.

2.         Sjekk om tilbudet faktisk er et godt

Sjekk alltid prishistorikken, og ikke la deg lure av prisnedgang i en enkelt butikk. Store svingninger i pris tyder på at produktet ofte er på tilbud. Sammenlign førpris og redusert pris – ikke la deg blende av rabatten.

3.         Sjekk at produktet faktisk er på lager

Alle nettbutikker har begrenset lagerkapasitet, og på Black Friday er det kamp om de beste kjøpene.

4.         Sjekk tilbudene hele uken.

Skaff oversikt over tilbudene. Mange av de beste kjøpene kom allerede uken før Black Friday, og mange forlenger kampanjen gjennom helgen (Black Weekend) og påfølgende mandag (Cyber Monday).

5.         Sett deg inn i hva du egentlig kjøper

Mange bruker Black Friday til å rense hyller og lager, og for å selge unna utgående produkter. Vær bevisst på produktkoden og sjekk produktegenskapen, og sammenlign dette tilbudet med prisen i andre butikker.

(kilde: Prisjakt.no)

For flere kommentarer eller prisinnsikt om Black Friday, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792

For flere spørsmål om undersøkelsen, kontakt seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim i Opinion, telefon 922 34 056

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.

Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.500 butikker, 513.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.

Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.