Meteorologisk institutt

Varsler høyere sommertemperaturer enn normalt i Arktis

Sist vinter var varmere enn normalt for mesteparten av Arktis. Det er også ventet høyere sommertemperaturer enn normalt i 2019, viser Pan-Arctic Climate Outlook Forums gjennomgang av klimaforholdene.
Bilde fra Svalbard. Foto: Ketil Isaksen / MET

Med normalt menes gjennomsnittet for hver måned i perioden 1981-2010.

Pan-Arctic Climate Outlook Forum (PARCOF) er en del av et internasjonalt initiativ og en kjerneaktivitet i nettverk for Arktisk klimasenter (Arctic Regional Climate Centre Network, https://arctic-rcc.org/). Nettverket følger klimasenterkonseptet til Verdens Meteorologiorganisasjon (WMO), og jobber for å forbedre varsling av vær, klima og sjøis i en region som går gjennom en svært rask miljøendring. Meteorologisk institutt representerer Norge i forumet.

Varmere vinter enn normalt

Forumet fastslo at sist vinter var varmere enn normalt for mesteparten av Arktis. Perioden november 2018 til januar 2019 hadde høyere gjennomsnittstemperaturer enn normalt for nesten hele Arktis, og Øst-Sibir opplevde sin nest varmeste vinter som er observert.

I februar, mars og april var temperaturene høyere enn normalt, med unntak av den østlige delen av Kanadisk Arktis, der temperaturene var lavere enn normalt.

Varmere sommer

Høyere temperaturer enn normalt forventes i hele Arktis i perioden juni til august 2019. Det forventes mindre sjøis for mesteparten av Arktis, med unntak av Grønland og Kanadisk Arktis.

Gjennomgangen ble gjort på PARCOFs tredje møte 8.-9. mai 2019 i Rovaniemi, Finland. Formålet var å gjennomgå klimaforholdene fra vinter, og gi en sesongvarsling for den kommende sommeren. WMO var vertskap for forumet, med Finsk Meteorologisk Institutt som koordinator.

På grunn av konsekvensene av klimaendringer har WMO tatt initiativ til opprettelse av et arktisk klimasenter som produserer sesongvarsler for Arktis. Sesongvarslene støtter opp om risikohåndtering, klimatilpasning, politikk og beslutningstaking i klimasensitive områder i Arktis. PARCOF blir holdt to ganger i året: en gang om våren for varsling av sommersesongen, og som et virtuelt møte om høsten for varsling av vintersesongen.

Til stede under PARCOF var representanter fra urfolksorganisasjoner, forskere fra medlemslandene i Arktisk Råd og andre interessegrupper. Forumet legger til rette for dialog, der representantene fra urfolksorganisasjoner i Arktis får dele sin kunnskap om klimaendringer, utfordringene de møter, og hva slags værvarslings- og klimatjenester de trenger. Kommersielle interessegrupper innenfor shipping var også invitert, da disse  trenger informasjon om vær og klima for å sørge for både sikkerhet på sjøen og beskyttelse av miljøet.

Magne Velle,
kommunikasjonssjef
magnev@met.no

Bilde fra Svalbard. Foto: Ketil Isaksen / MET
Temperaturvarsel for sommeren 2019 i Arktis

Om Meteorologisk institutt

Meteorologisk institutt
Postboks 43 Blindern

22 96 30 00http://www.met.no

Følg pressemeldinger fra Meteorologisk institutt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Meteorologisk institutt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Meteorologisk institutt