Varmen gir økt trafikk på alarmstasjonen

Hete dager betyr stor trafikk for alarmstasjonen hos Sector Alarm. - Som alt annet påvirkes også kundene og dermed også antall alarmsignaler av kanonsommeren, sier sikkerhetsekspert og alarmstasjonssjef Inge Svendsen hos Sector Alarm.

Påvirkes av varmen

-Hvert år ser vi at antall alarmer øker i takt med gradestokken, men i år er det helt spesielt – både når det gjelder varmegrader og alarmsignaler. Økningen skyldes primært at kundene har utløst alarmen ved en feiltagelse. Kundene lufter mere, de endrer adferd i boligen og i tillegg er det selvfølgelig også noen kunder som blir slått ut av varmen. I mai og juni har antall mottatte alarmsignaler økt med over 30 prosent sammenliknet med en normaluke i 2017, forteller Inge Svendsen.

Preventiv effekt

I dag har omkring 19 prosent av norske boliger alarm tilknyttet alarmstasjon – noe som er høyeste i Europa. I Europa er snittpenetrasjonen på drøye 6 prosent. Politiets tall viser at antall innbrudd i Norge har gått jevnt nedover de siste årene og forklarer noe av denne nedgangen med økningen i salget av boligalarmer tilkoblet en alarmstasjon.

Inge Svendsen erfarer at alarmkundene i vesentlig mindre grad opplever innbrudd enn boliger uten alarm. Og i boliger med alarm er tyvenes utbytte vesentlig mindre enn i boliger uten alarm. - Det er tydelig at dersom tyvene kan velge, velger de huset uten boligalarm.

Tør du å droppe boligalarmen?

-All vår erfaring viser at de kriminelle velger boliger uten alarm. Tyvene går gjerne forbi boliger som er merket med innbruddsalarm. En alarm som støyer er ubehagelig og stresser og skremmer de kriminelle. I tillegg igangsettes et reaksjonsapparat som begrenser tidsvinduet de kriminelle har til rådighet, sier Fagsjef Runar Karlsen i NHO Sikkerhet.

I hus uten alarm har tyvene brukt lang tid og huset er endevendt. De kriminelle finner da ofte verdigjenstander som er forsøkt skjult. Resultatet for de fornærmede som kommer hjem til denne typen åsted er at de i mye større grad føler ubehag og fortvilelse enn i de tilfeller der tyvene blir stresset av alarmen.

For å avverge boliginnbrudd, bør det se ut som om dere er hjemme. Sector Alarms anbefaling er blant annet å la «smårot» ligge fremme, sette på radioen, ha lys med sensor og huske å slå på alarmen.

Ta en «feriesjekk» av boligen før du reiser bort – vi anbefaler Sector Alarms «Ti råd for boligsikring».

1. Lås vinduer og dører.
  2. Skjul verdifulle gjenstander.
  3. Stopp post og aviser. En overfylt postkasse er en direkte invitasjon til tyver.
  4. Ikke gi tyvene innbruddsverktøy. Sørg for å låse inn verktøy, hageredskap og stiger som kan brukes som innbruddsverktøy.
  5. Gjør en avtale med naboen slik at dere passer på hverandres boliger. Plenen bør klippes og blomstene vannes.
  6. Husk å variere belysningen. Det kan du gjøre med smartplugger, klokkebryter eller fotoceller.
  7. Ha forsikringsgodkjente låser på ytterdører og spesielt utsatte vinduer.
  8. Innbruddsalarm med knytning til alarmstasjon gir god beskyttelse. Tyvene går gjerne forbi boliger med innbruddsalarm. God merking om at boligen har alarm er viktig.
  9. Bruk et fotoapparat eller et videokamera og lag en oversikt over verdigjenstandene dine. Merk dem. Lagre bildene dine. Oppbevar de mest verdifulle gjenstandene i bankboks.
  10. Husk å koble fra og stenge gassflasken til grillen. Plasser gjerne gassflasken i en låst garasje.

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Bruk nattmatvett i julebordstiden13.11.2018 07:00Pressemelding

Vi er på vei inn i julebordsesongen - med tradisjonsrike julebord med kollegaer og gode venner som ofte varer langt ut i de sene nattetimer. Erfaringer fra tidligere år viser at stadig flere avslutter en sen julebordnatt med nattmat. Favoritten er en pizza som "bare" skal varmes 10 minutter i ovnen. Disse 10 minuttene er det mange som benytter til en velfortjent «strekk» på sofaen. En strekk som i mange tilfeller varer helt til brannalarmen går.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.