Varme tråder i Nordhordland
Hva har landskapspleie, biologisk mangfold, jorderosjon og sauer med bunader og en klimapositiv lue å gjøre? Alt dette møtes i Nordhordland denne uka.
Hva tenker folk flest hvis du spør om lokale klær? Bunad? Fanakoften? Høyst sannsynlig. Men vi har alle en kleskultur som er forankret i landskapet og livet der vi bor. Lokale klær kan være klær laget av lokale råvarer eller klær produsert lokalt. Ull fra sauene oppe i lia spunnet på lokalt spinneri og så strikket eller vevet i nærområde kan få gi tilleggsverdi på linje med lokalmat. Og hva er miljøgevinsten? Det handler om mer enn mindre transport og strengere regulering. En bedre utnyttelse av lokale råvarer og kultur kan gi bedre produkter.
Ettertraktede foredragsholdere
Da The North Face i vinter lanserte en ‘klimapositiv beenie’ (lue) var det i samarbeid med en av foredragsholderne, Rebecca Burgess, fra Fibershed i California.
Kate Fletcher, professor ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, er en av forskerne i KRUS, forskningsprosjektet som arrangerer konferansen Warm Threads – Clothing & Landscapes (Varme tråder – klær og landskap), i sammen med Biosfæreområdet Nordhordland og Lyngheisenteret på Lygra. KRUS er ledet av Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet.
Fletcher er en ettertraktet foredragsholder verden rundt og forfatter av de mest leste og siterte bøkene om bærekraft og mote. Hun mener Nordhordland er en perfekt setting for en slik konferanse med bakgrunn i UNESCO-søknaden som biosfæreområde. «Å se alt i et holistisk perspektiv innenfor et lokalt begrenset område, gir uendelig bedre forståelse, eierskap og kunnskap enn den globale, kommersielle mote- og tekstilindustrien byr oss.»
http://www.nordhordlandbiosphere.no/
Historien om Fast fashion
I lys av at H&M for første gang på lenge har sett en tilbakegang i salg, blir det spennende å høre historien om Fast fashions fremvekst fra Klas Nyberg, professor i historie ved Universitetet i Stockholm og leder for Senter for motevitenskap. For å avvikle noe, trenger vi en forståelse av hvorfor og hvordan denne måten å produsere og selge klær på har vokst fram så raskt. I dag utfordres den av nye forretningsmodeller.
Blant de nye forretningsmodeller er festivaler og markeder, som Ullveka i Nordhordland. Dette er et viktig initiativ for å styrke arbeidet med god utnyttelse av lokal ull og samarbeid bredt lokalt. Carol Christiansen fra Shetland Wool Week vil fortelle om hvordan den lokale ulluken der har bidratt til endringer lokalt og stor turisttilstrømning for å kjøpe lokale ullprodukter. Dens øverste beskytter er for øvrig Prins Charles.
Klær er kultur
Ingun Grimstad Klepp som er seniorforsker ved SIFO og leder for KRUS, vil knytte kleskultur til det det stedet konferansen holdes. Basert på et feltarbeid i området vil hun vise at klær er mer enn kjøp og salg. Klær er også kultur. De blir lagret, vasket, reparert og sirkulert i hjemmet, det inngår i relasjoner mellom mennesker med arv og bytte av klærne og tjenester knyttet til dem, både med og uten penger. I Nordhordland er det en sterk husflidsbevegelse og flere viktige hjørnestensbedrifter som tar områdets viktige tekstiltradisjon videre. Dette preger også folks garderober og påkledning.
For sauebønder vil foredragene fra Rebecca Burgess, Laura Sansone og Francesca Camilli være spesielt relevante fordi de tar opp hvordan sauer bidrar til landskapspleie, biologisk mangfold og såkalt ‘regenererende landbruk’. Vi vil få høre hvordan sauehold, om ressursene fra dyret utnyttes på riktig måte kan være klimapositivt.
De inviterte utenlandske foredragsholdere vil etter seminaret sammen oppleve Bergen 17. mai, for å se på hvordan klær inngår i fest og feiring.
http://www.hioa.no/eng/Events/Warm-threads-clothing-landscape
Presse får selvsagt gratis deltagelse.
Ta kontakt med:
Ingun Grimstad Klepp, forsker ved SIFO, OsloMet, og prosjektleder for KRUS-prosjektet.
Kjersti Lassen, kommunikasjonsrådgiver SIFO, OsloMet.
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti LassenKommunikasjonsrådgiver SIFO
Tel:+47 920 94 990kjersti.lassen@oslomet.noBilder
Lenker
Om OsloMet
Forbruksforskningsinstituttet SIFO er et institutt ved OsloMet - storbyuniversitetet. SIFOs forskning skal bidra til å belyse og forstå forbrukets og forbrukernes rolle og betydning i samfunnet og bidra til kunnskapsgrunnlaget for forbrukerpolitikken i Norge.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Ny studie: Å jobbe i barnevernet påvirker den psykiske helsen22.4.2024 13:16:34 CEST | Pressemelding
49,5 prosent av ansatte i barnevernet opplevde emosjonelt stress på et nivå som indikerte at de kunne ha behov for profesjonell hjelp.
Fra frykt for "svenske tilstander" til utdanning for flerkulturelle unge15.4.2024 15:54:06 CEST | Pressemelding
26 april 2024, fredag inviterer OsloMet til et seminar der blant annet flerkulturelle unge snakker om utfordringer med å søke seg til høyere utdanning.
Ny studie: Foreldre som blir fratatt sine barn blir sosialt avvist og ekskludert8.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Undersøkelsen viser også at foreldrenes reaksjoner etter en omsorgsovertagelse må bli forstått som sorg og ikke egenskapsforklares som mangler ved foreldrene.
Hvorfor skal universitetene samarbeide med arbeidslivet?11.3.2024 13:02:17 CET | Pressemelding
Hvordan kan samfunn og forskning lære av hverandre? Velkommen til seminar om erfaringene fra samarbeidet mellom OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand.
Frokostmøte: Bidrar høyere utdanning til sosial mobilitet?11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
I flere land har det de siste årene vært hevdet at utdanningssystemet bidrar til å opprettholde sosiale forskjeller, snarere enn å utjevne dem. Er det samme tilfelle i Norge?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom