Virke

Vareutvalget i Norge ofte bedre enn i Sverige

Del

Utvalget av ferske varer som fisk, kjøtt, frukt og grønt er bedre i Norge enn i Sverige, viser en ny rapport fra Menon Economics. Rapporten kommer frem til et annet resultat SIFOs rapport om utvalg og prisnivå i dagligvarebransjen, som Nærings- og fiskeridepartementet presenterte i dag.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

- Rapporten fra Menon gir etter vår mening et bedre og mer korrekt bilde av vareutvalget i Norge og Sverige. Eksempelvis er frukt og grønt utelatt av SIFOs undersøkelse – og det er nettopp en varegruppe som ifølge Menon har bedre utvalg i Norge enn i sammenlignbare svenske butikker, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Rapporten fra Menon er utarbeidet på oppdrag fra NorgesGruppen.

Både SIFO og Menon viser at vareutvalget i Norge blir stadig bedre.

-Konkurransen om kundens gunst handler også om å ha et godt utvalg. Her går utviklingen riktig vei. Ifølge SIFO er det høyere vekst i dagligvaremarkedet i Norge enn i Sverige og Nederland. Dette bekreftes av Menon, som peker på at det er bare 4% færre varelinjer i Norge enn i sammenlignbare svenske butikker. Det er en nedgang fra 7% i 2016. Utvalget øker, på tross av at antall leverandører av mat og drikke er hele 59% større i Sverige enn i Norge, fortsetter Størksen.

Forskjeller i bosettingsmønsker og dermed også butikkstruktur gjør at selv de store norske butikkene er mindre enn de største svenske grensebutikkene som nordmenn ofte handler i.

-Den gjennomsnittlige dagligvarebutikken i Sverige er rundt dobbelt så stor i Sverige som i Norge. Skulle vi hatt like store dagligvarebutikker i Norge som i Sverige, hadde man, ifølge Menons beregninger, måttet legge ned over 900 butikker. Det hadde gått ut over både konkurransen mellom butikkene lokalt, og i verste fall bosettingen i mange små distrikter, sier Størksen.

SIFOs rapport viser også til prisforskjeller på matvarer mellom Norge og våre naboland.

-Prisforskjellen mellom Norge og andre land forklares langt på vei av moms og avgifter. Dette gjelder særlig for varer med særavgifter. Eksempelvis økte regjeringen avgiften på alkoholfrie drikkevarer med hele 83% fra 2018. I tillegg kommer relativt høyere lønnskostnader, og lange transportavstander, fortsetter Størksen.

-Samtidig viser nettopp prisutviklingen på mat og alkoholfrie drikkevarer at konkurransen i dagligvarehandelen er høy. I følge tall fra SSB har konsumprisindeksen økt med 1,9% de  siste 12 månedene, mens matprisene kun har økt med 1,2% i samme periode. Sterk konkurranse bidrar til å holde prisene nede, avslutter Størksen. 

Rapporten fra Menon er vedlagt pressemeldingen. For ytterligere informasjon om undersøkelsen, kontakt:

Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare: 959 00 506

Kontakter

Bilder

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Last ned bilde
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for handels- tjenestenæringen i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet. 

Følg saker fra Virke

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom