Våre partnere i Øst-Aleppo varsler om massakre mot sivile

– Sivilbefolkningen i Aleppo må beskyttes, og tidspunktet for at det internasjonale samfunnet handler er langt på overtid, sier Per Nergaard, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Det er hjerteskjærende å lese bønnen fra våre partnere. Nylig fikk vi en mail som startet med «Dette er en bønn om hjelp som kan være for sen. Vi er beleiret og omringet i noen få nabolag. Mens vi skriver dette blir dusinvis av bomber sluppet på sivile. Mange har blitt drept, henrettet eller brent.»

– Mer enn hundre tusen mennesker er under angrep, uten mulighet til å flykte. Grusomhetene det syriske regimet utsetter sivile i Aleppo for er umulig å sette ord på, skriver vår partner Muwatana til oss i dag, sier Per Nergaard, fungerende generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp samarbeider med flere lokale sivilsamfunnsorganisasjoner inkludert organisasjonene Muwatana og Masrrat som driver humanitært arbeid i de nabolagene i Aleppo som nå er i ferd med å tas over av regimestyrkene.

– Vår partner i organisasjonen Masrrat melder at hundrevis av sivile har blitt henrettet i gatene. (Norsk Folkehjelp har senere blitt oppmerksom på at denne informasjonen ikke kom direkte fra Masrrat, og at tallet på antall henrettede er nedjustert til 73. I tillegg anslås det at minst 90 sivile ble drept av bomber, sammenraste bygninger og lignende. Red.anm.) Vi er svært bekymret for alle våre kollegaer i Aleppo. Masrrat mener det er grunn til å mistenke at regimet bevisst går etter de som jobber for humanitære organisasjoner og frykter for livet til sine 93 ansatte i Øst-Aleppo. Det er horrible scener de beskriver, sier Nergaard.

Ifølge Muwatana er det rundt 100 000 sivile som nå er omringet av regimetro milits øst i Aleppo, hvor de utsettes for angrep i form av «bunker busters» og henrettelser av både menn, kvinner og barn.

– Det er fortsatt begrenset informasjon som kommer ut fra Øst-Aleppo, men det er ingen tvil om at det pågår store grusomheter, sier Nergaard.

Familiene er trengt sammen i et lite område av Aleppo, ofte mange familier i hver leilighet, og når militære angrep rettes inn mot slike områder er de sivile konsekvensene massive.

– En type bombe som «bunker busters» er konstruert for å trenge dypt ned i bygningsstrukturer og forårsake massive ødeleggelser. Det er helt uakseptabelt å bruke disse i tett befolkede nabolag i Aleppo. Det gjør det umulig for sivile å beskytte seg mot krigshandlingene. Historiene vi nå hører fra Aleppo må føre til handling. Sivilbefolkningen må beskyttes, sier Nergaard.

Norsk Folkehjelp ber norske myndigheter rette et krav til syriske og russiske myndigheter om å vise tilbakeholdenhet og skape trygghet for den rammede sivilbefolkningen og respektere de humanitære aktørene på bakken. Vi ber også norsk myndigheter henstille til den syriske hær at folkeretten respekteres i behandlingen av tilfangetatte motstandere.