Vant dobbel pris for bildet av Tristan i internasjonal fotokonkurranse

Årets beste portrett er av Tristan, en seks år gammel gutt med kreft. Bildet som ble tatt på oppdrag av Barnekreftforeningen vant både beste portrett og beste barneportrett under den prestisjetunge fotokonkurransen, Px3 - Le Prix de la Photographie Paris. 10.- 14. juli står bildet utstilt i Paris.

Da fotograf André Clemetsen fikk beskjeden om at bildet av Tristan hadde vunnet dobbel pris i verdens største fotokonkurranse var det som julaften og bursdag på en gang for Clemetsen.

– For meg er dette fotografens Oscar. Px3 er en av de største fotokonkurransene i verden. Over 95 000 bilder sendes inn fra 165 nasjonaliteter i hele verden. I juryen sitter verdens fremste redaktører innen visuelle utrykk. Å vinne to priser i et slikt selskap er stort, sier Clemetsen.

Bildet av Tristan har en dypere dimensjon som treffer oss, forteller Clemetsen videre. Tristan fikk diagnosen ALL (Akutt lymfatisk leukemi) i 2017 og man kan se at han er veldig syk. Allikevel sitter han der majestetisk og sterk i sin holdning og virker som en vis mann som har levd et langt liv.

Bildet skal minne oss alle om at livet er skjørt og urettferdig – og gir oss derfor en refleksjon over at det er viktig å ta vare på hverandre, være tilstede og sette pris på hver dag som går.

Tristan er stolt
– Tenk at bildet av Tristan er kåret til verdens beste portrett. Tristan ble så stolt da han fikk høre at hans bilde vant, sier pappa Anders Lystad.
Tristan er som andre gutter, han er glad og fornøyd og liker å fekte og klatre i trær. Moren, Heidi Fjeldaas, forteller at han ikke har like mye energi som før til å fekte. Nå spiller han heller dataspill og bygger lego. Men han har fortsatt krefter til å irritere seg litt over lillebroren sin på 4,5 år, sier hun med glimt i øyet.

Det første året er det verste
Behandlingstiden for Leukemi er 2,5 år. Det første året med kreft er ofte det verste. Det er snart over, forteller moren til Tristan.

– Vi holder motet oppe og prøver å ha normale dager. Tristan kan ikke gå på skolen og det kan fort bli kjedelig å være hjemme med mammaen sin.
Lever i nuet Fotograf Clemetsen ble fort fascinert av den lille guttens energi og tilstedeværelse.

– Det slo meg at navnet hans betyr rebell/opprør, sier Clemetsen.
Etter å ha fulgt Tristan på Rikshospitalet syns han at navnet identifiserte guttens personlighet godt.

– Tristan lever i nuet og utnytter det i fulle drag. Det er jo det som er godt å se i barn. Det får oss voksne til å undre på hva livet egentlig handler om, å leve i nuet.
Det gripende fotografiet av Tristan fremhever den unike kraften Tristan har inni seg, hans karakter og standhaftighet. Barnekreftforeningen håper at øyeblikket fanget på bildet vil gi mot og styrke til andre barn og ungdom i samme situasjon.

Egen utstilling av bildene i Oslo
Bildene André tok for Barnekreftforeningen, blir å se på en gratis utstilling på SALT i Oslo under «Den Internasjonale Barnekreftmåneden» i september.

Fotograf: André Clemetsen andre.clemetsen@gmail.com Telefon: 402 93 113

Barnekreftforeningen er en frivillig organisasjon som jobber for å bekjempe barnekreft.

Utstilling i Oslo 31. august til 2. september på SALT i Oslo. Mer informasjon om aktiviteter og innhold kommer. Kontakt: