ConsilioConsilio

”Vannpølse” stoppet Nordsjøen

Ekstremværet Vidar førte til at vann fra Nordsjøen veltet inn over land på Vestlandet. Det førte til store vannskader flere steder, men Stavanger slapp unna selv om vannet steg 161 centimeter. Årsaken var en hundre meter lang ”vannpølse”.

Et nytt produkt fikk sin generalprøve ved Vågen i Stavanger da vannet veltet inn over land. Den såkalte ”vannpølsa” ble lagt ut like før vannstanden krøp over bryggekanten, og holdt vannet unna butikker og restauranter som ellers hadde måttet slite med vannskader. Produktet er utviklet, patentert og produsert av Drammensfirmaet Protan, og forhandles av gründer-bedriften Brisk Safety i Tønsberg.

Enkel løsning

– Det å stanse havet er en vanskelig og til tider umulig jobb, men det vi prøver er jo å forhindre skader på eiendom, sier beredskapssjef Torstein Nielsen i Stavanger kommune. Når ekstremværvarslet kom trengte han raskt en løsning for å stoppe flommen. Han tok sjansen på en helt ny løsning da Brisk Safety tilbød kommunen å teste deres produkt. – Istedenfor å stable hundrevis av sandsekker, monteres og fylles denne pølsa opp på stedet av fire mann på et par timer. Det er en veldig enkel løsning. Men viktigst av alt; den stoppet effektiv vannet fra å fosse inn hos butikkene ved Vågen i Stavanger, sier beredskapssjef Nielsen.

Vann utligner vann

Den såkalte vannpølsa er produsert i kraftig PVC-materiale og kommer i lengder på 10 meter som enkelt skjøtes sammen med en hann- hunnløsning. – Vann utligner vann. Ved å fylle pølsa på stedet, slipper man masse frakt som både er tids- og arbeidskrevende, sier markedssjef Truls Malm i Brisk Safety. – Dette produktet får plass på en vanlig tilhenger til personbil og er rask å sette opp. Fire personer kan fylle 100 meter med flomvern på 30 minutter, sier han. – Det blir neppe mindre problemer med ekstremvær og vann på avveie i årene som kommer, så de fleste kommuner langs sjø og elver burde helt klart vurdere en prat med oss, avslutter Malm.

Truls Malm, Markedssjef i Brisk Safety, telefon 40 00 72 82

"Vannpølse" fra Brisk Safety hindret vannskader i Stavanger.

Tønsberg-firmaet BRISK Safety ble etablert i 2016 og har 3 ansatte. Et av selskapets forretningsområder er å tilby løsninger for sikring av eiendom mot vannskader ved flo, flom, overvann og tilbakeslag av kloakk. Selskapet er forhandler for Protan i Drammen som har utviklet og patentert systemet. Selskapet fungerer som salgskanal for flere av Protan sine produkter. Selskapet har også egenutviklede produkter innenfor vannvern, samt brannledelse og redning i vann.