Vann er en tøff fiende: slik unngår du dyre vannskader

Hvert år har norske hjem vannskader for enorme beløp, og antall vannskader har økt kraftig de siste årene. – Vann er en tøff fiende, men mange av ulykkene kunne vært unngått, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.
fotokreditering: iStock/Andrey Popov

– Jeg sitter akkurat nå med en sak hvor en familie kom hjem til gulvet dekket av vann, etter en lekkasje fra oppvaskmaskin. Det er ikke et hyggelig syn, og verdier for flere hundre tusen er ødelagt. Inkludert personlige gjenstander som ikke kan erstattes, sier Persson. Hun ber alle gjøre en ekstra innsats for å hindre vannskader.

– Mange gjør en innsats for å sikre seg mot brann, men vannskader er betydelig vanligere og kan gjøre enorm skade, sier skadesjefen.

Rens takrennen

Nå på høsten fylles takrenner med løv, som ofte tetter nedløpene. Få frem stigen og rens takrennen, oppfordrer Persson.

– Vann finner alltid en vei, og kommer det ikke frem i nedløpet kan det ta veien inn i boligen via andre veier, og gjøre stor skade. Tette nedløp kan også føre til at det lages ispropper når kulden kommer, som igjen fører til ødelagte renner og fare for at vann kommer inn steder det ikke skal.

Det er også viktig å ha nok varme i rom, når vinteren kommer. Ellers kan rørene fryse og sprekke.

– Vann og kulde er ikke venner, sier Persson, og ber alle å skru av vannet helt på kalde hytter som ikke skal brukes i vinterhalvåret.

Nye regler

I følge nye regler skal alle oppvaskmaskiner og vaskemaskiner ha lekkasjesikring i form av en lekkasjestopper. Har du ikke dette allerede, bør du vurdere om du skal få satt det inn. Det er en billig og enkel måte å oppdage vannskader på. Persson anbefaler også at man kobler til en vanndetektor til alarmen, slik at man blir varslet hvis uhellet skulle være ute.

Skadesjefen oppfordrer også at man sjekker varmtvannsberederen jevnlig.

– Har du en gammel bereder, så kan sprekker og lekkasjer føre svært mye vann utover gulvene. Er den gammel, bør du vurdere å skifte den ut, mener Persson.

Skru av hovedstoppekranen

I følge en undersøkelse YouGov har gjort for Codan viser det seg at tjue prosent av oss ikke vet hvor stoppekranen til vannet er.

– Absolutt alle bør vite hvor stoppekranen er. Hvis du oppdager en lekkasje, for eksempel fra oppvaskmaskinen, må vannet skrus av så fort som mulig, sier skadesjefen. Undersøkelsen viser også at de fleste ikke skrur av hovedstoppekranen til vannet når man reiser bort i ferier.

– Når man er borte fra boligen, kan vannet stå og pumpe inn i ukesvis uten at det oppdages. Det unngår man hvis vannet er sperret, avslutter Persson.

Her er Codans tips for å unngå skade:

• Ikke la vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel stå på om natten eller når du er bortreist
  • Skift vannslangene til maskiner hvert tiende år
  • Kontroller koplinger og skjøter på rørene etter tegn til lekkasje og øvrige forandringer
  • Monter vannstoppere
  • Steng hovedstoppekranen når du skal være borte noen dager. Minusgrader ute kan føre til frosne rør som sprekker
  • Rens slukene minst én gang i året

fotokreditering: iStock/Andrey Popov