Valutalån? Ikke mist fradraget ditt!

Svingningene til den norske kronen kan ha medført at nordmenn med valutalån har fått store tap. Nå bør de passe på - ellers blir tapet større.

Det siste året kan flere skattytere ha fått et ikke ubetydelig valutatap i forbindelse med lån i andre valutaer. Dette fradraget må du selv føre inn i selvangivelsen.

I desember 2014 rapporterte flere medier om stor etterspørsel etter valutalån, spesielt i sveitsiske franc, euro og japanske yen. Det kan ha kostet låntagerne dyrt – og dyrere kan det bli dersom de glemmer å kreve fradrag for tapet i selvangivelsen.

– Tap på valutalån er ikke forhåndsutfylt i selvangivelsen, og derfor er det nok mange som kommer til å glemme det eller som ikke er klar over regelverket knyttet til valutalån, sier Rolf Lothe, fagsjef i Skattebetalerforeningen.

Ved nedbetaling, eventuelt innfrielse av valutalån, er det du selv som må gi opplysninger til Skatteetaten. Ved tap på valutalån må du selv beregne og føre tapet i post 3.3.7 i selvangivelsen. I tillegg viser du beregning av tapet i post 5.0 Tilleggsopplysninger.

– Hovedregelen er at du får fradrag, eller må skatte av en eventuell valutagevinst, når du betaler på lånet. Det vil si at for 2015 vil du kun få fradrag for valutatapet knyttet til det du har nedbetalt på lånet i løpet av året – ikke på hele lånesaldoen, selv om lånet kan ha blitt veldig mye dyrere, sier Lothe.

Enkelte valutalån krever også at du betaler inn kurstapet på hele lånet når hvert terminbeløp skal betales. Dette kurstapet er det i utgangspunktet ikke fradrag for, da tapet ikke anses å være realisert. Du kan imidlertid få fradrag hvis du innfrir lånet, eller konverterer det over i en annen valuta.

Skattebetalerforeningen er en selvfinansiert interesseorganisasjon med visjon om å gjøre din skattehverdag enklere. Foreningen ble stiftet i 1952, er partipolitisk nøytral, og har hjulpet og veiledet en lang rekke skattytere i 60 år. Vi har om lag 15.000 medlemmer - så vel privatpersoner som næringsdrivende og bedrifter.