Valgrobot dekker stortingsvalget for NTB

NTB-journalistene får en ny kollega på valgkvelden 11. september. Da skal vår nye valgrobot være med å dekke stortingsvalget.

Foto: Andrés Vargas / NTB produksjon

Valgroboten skal produsere korte statusoppdateringer fra hvert enkelt fylke mange ganger i løpet av valgkvelden og natten. Slik kan våre kunder hele tiden være oppdatert på hvordan mandatfordelingen til det nye Stortinget ligger an.

Produserer mer med mindre ressurser
«Den nye valgroboten sørger ikke bare for at vi kan produsere mange flere saker, men den bidrar også til at vi kan prioritere ressursene våre smartere slik at kundene våre får en enda bedre dekning av valget. Tidligere har vi hatt flere journalister som har jobbet med å rapportere fylkesvise valgresultater fortløpende. Nå overtas denne jobben av valgroboten under overvåkning av en av våre rutinerte journalister. Dermed kan journalistene våre konsentrere seg om å skrive saker rundt valget med enda mer dybde og bedre journalistiske poenger i stedet for å måtte gjøre rutineoppgaver» sier NTBs nyhetsutvikler Magnus Aabech som har vært ansvarlig for å utvikle roboten.

Selve produksjonen av valgsakene vil være “halvautomatisert”. Det betyr at det vil sitte en journalist og lese i gjennom robotsakene. Journalisten vil motta artikkelutkast fra roboten fortløpende og kan velge å sende rett ut, redigere saken eller forkaste den. Vi har valgt ut tre hovedvinklinger på fylkesbasis (største parti, største endring og endring i mandatfordeling). Sakene kan bli produsert ved valgte tidspunkt, antall opptelte stemmer eller ved endringer i resultatene.

Journalistene har selv kodet roboten
Valgroboten er et internt NTB-prosjekt som involverer både journalister og utviklere. Underveis har journalistene lært seg å kode, og prosjektet bidrar derfor også til intern kompetanseheving rundt programmering. Vi har som mål å gi stadig flere NTB-ansatte mulighet til å jobbe med robotjournalistikk, og mange har allerede bidratt med ideer til hva som kan automatiseres. I første omgang har det resultert i enkle automatiserte nyhetssaker basert på statistikk fra SSB.

Foto: Andrés Vargas / NTB produksjon