Valgkomiteens innstilling til forbundsstyre

Se hvem som er innstilt som forbundsstyremedlemmer i perioden 2019 - 2021 her.

Forbundstinget i 2016 vedtok årlige valg av medlemmer til forbundsstyret hvorav halvparten av styret velges hvert år. Som en følge av dette ble det en overgangsordning ved forbundstinget i 2018 hvor begge visepresidentene og 2 styremedlemmer kun ble valgt for 1 år. Disse er derfor på valg igjen i 2019.

Valgkomiteen i NFF har avsluttet sitt arbeid og innstiller enstemmig på følgende sammensetning av forbundsstyret for perioden 2019-2021:

Terje Svendsen, president, Rosenborg BK   (ikke på valg)
Mette Christiansen, visepresident 1, Valdres FK   (gjenvalg 2 år)
Arne Larsen Økland, visepresident 2 , Viking FK   (gjenvalg 2 år)
Gunhild Lærum, styremedlem Lillestrøm SK   (ikke på valg)
Turid Storhaug, styremedlem, Klepp IL   (ikke på valg)
Silje Vaadal, styremedlem, FK Ørn-Horten   (gjenvalg 2 år)
Leon Aurdal, styremedlem, Aalesund FK   (ikke på valg)

Jon Mørland, IL Heming   (ny 2 år)

Kriterier

I sitt arbeid har valgkomiteen lagt til grunn følgende kriterier:

• ha sterke strategisk evner
  • være gode på samspill, samarbeid og kommunikasjon
  • ha et helhetlig og overordnet perspektiv på norsk fotball
  • kompetanse og kapasitet til å bidra aktivt i å lede og videreutvikle norsk fotball nasjonalt og internasjonalt

Valgkomiteens overordnede vurdering:

• Valgkomiteen vektlegger kontinuitet og fornyelse med ett nytt styremedlem som har bred erfaring fra fotballorganisasjonen både i topp og bredde. Vedkommende har også sterk kompetanse fra privat og offentlig virksomheter samt sterk kompetanse innen områdene kommunikasjon, markedsforståelse digitaliseringsprosesser og strategi.
  • Valgkomiteen vektlegger at styret samhandler godt innad, med administrasjon og andre deler av fotballorganisasjonen.
  • Likt antall kvinner og menn i Forbundsstyret skal opprettholdes.

Valgkomiteens vurdering av nytt styremedlem:

Jon Mørland (51 år) har en bred og lang erfaring innen mange områder av norsk fotball – lokalt/bredde, nasjonalt og internasjonalt. Spilt aktiv fra barnefotball i Skarp- Tromsø til ungdoms- og seniorfotball i Lyn. Han har ett langt engasjement i sin klubb IL Heming som trener, styremedlem og nå som styreleder. Mørland var i 7 år medieansvarlig og rådgiver for herrelandslaget i fotball. Han har jobbet tett på både trenere, ledere og spillere på øverste nasjonale nivå og har god innsikt i toppfotballen.

Mørland har lang yrkes- og organisasjonsmessig bakgrunn fra norsk samfunnsliv og politikk, bl.a. i utenrikstjenesten og informasjonssjef i UD. Han er en av landets fremste kommunikasjonsrådgivere med erfaring fra GeelmuydenKiese og de siste årene i eget selskap Mørland & Johnsen. De siste årene har han jobbet som rådgiver for Google Norge innen områder som skal styrke den digitale kompetansen i norske styrer.

Valgkomiteen mener at Mørland vil styrke forbundsstyret sin kompetansebredde innenfor viktig områder som har strategisk betydning for utviklingen av norsk fotball i årene fremover.

Påtalenemda:

Som nytt medlem i påtalenemda innstiller valgkomiteen enstemmig på:

Eirik Myhre (48) Viking FK   (ny 3 år)

Han erstatter Lise Klaveness som har gått ut av nemda p.g.a. sitt ansettelsesforhold i NFF.

Valgkomiteen har bestått av følgende personer:

Torleiv Sandvik, FK Ørn-Horten (Leder)

Richard Jansen, Stabæk Fotball

Erik Holmberg Odds BK

Bjørn Ivar Rødal, Skodje IL

Klara Stensvåg, Skarp IF

Soorin Saba Bamdadsoofi, Øvrevoll/Hosle IL

Audhild Skare, Fotlandsvåg IL

For ytterligere informasjon, kontakt:

Leder av valgkomiteen, Torleiv Sandvik, mobil: 90 07 15 64

21 02 93 00https://www.fotball.no

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas