Valget 2017: Slik beveget velgerne seg

23 prosent av alle Sp-velgerne kom fra Ap, og én velgergruppe reddet Venstre over sperregrensen, viser de første tallene fra Valgundersøkelsen 2017 fra Institutt for samfunnsforskning og SSB.
– 39 prosent av alle Venstres velgere i dette valget kom fra Høyre, sier valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning. Foto: Chris Brown  (redigert)
– 39 prosent av alle Venstres velgere i dette valget kom fra Høyre, sier valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning. Foto: Chris Brown (redigert)

Totalt 37 prosent av velgerne ved stortingsvalget i år skiftet parti fra 2013-valget, eller gikk inn/ut av hjemmesittergruppen. Valgundersøkelsen fra Institutt for samfunnsforskning og SSB er den mest omfattende undersøkelsen av velgeradferd i Norge. Nå er de foreløpige tallene fra 2017-valget klare, og de viser hvordan velgerstrømmer både mellom partiblokkene og internt i dem skapte valgets vinnere og tapere.

– Senterpartiet ble valgets vinner, og tok særlig stemmer fra sin rødgrønne samarbeidspartner Arbeiderpartiet. Våre tall viser at så mye som 23 prosent av Sps velgere i år stemte Ap i 2013. Disse tidligere Ap-velgerne økte Sps oppslutning med hele 1,8 prosentpoeng. Arbeiderpartiet vant faktisk noen velgere fra borgerlig side, men ble valgets store taper på grunn av omfattende velgertap til de andre rødgrønne partiene, forteller valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning.

Også på borgerlig side fikk bevegelser mellom partiene betydning for valgresultatet. Før valget var det knyttet spenning til om Venstre skulle klare å komme over sperregrensen på fire prosent. Selv om Venstre tapte velgere til nesten alle de andre partiene ved dette valget, hjalp tilstrømming av velgere fra ett parti med å løfte Venstre over sperregrensen.

– 39 prosent av alle Venstres velgere i dette valget kom fra Høyre, og uten dem ville partiet falt under sperregrensen. Mye tyder på at mange av disse velgerne var taktiske velgere som lyktes med å sikre borgerlig flertall på Stortinget ved å få Venstre over sperregrensen, sier Bergh.

Les et sammendrag av resultatene for alle partiene hos Institutt for samfunnsforskning: https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2017/valget-2017%3A-slik-flyttet-velgerne-seg.html

SSBs sider for Valgundersøkelsen 2017: https://www.ssb.no/valg/statistikker/vund

Bilder

Følg pressemeldinger fra Institutt for samfunnsforskning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Institutt for samfunnsforskning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Institutt for samfunnsforskning

Boklansering: Eliter i endring19.10.2022 14:00:16 CEST | Pressemelding

Den nye boken «Eliter i endring» spør hvem de norske elitene er og hvordan de skiller seg fra resten av befolkningen. Torsdag 20. oktober kl. 14:30 lanseres boken ved Institutt for samfunnsforskning (ISF), og vi har invitert noen eliter til debatt. I panelet deltar Kristin Skogen Lund, Bjørgulv Braanen, Mari Teigen og Torbjørn Røe Isaksen (moderator). Forfatterne av boken er forskere Fredrik Engelstad, Trygve Gulbrandsen, Arnfinn H. Midtbøen og Mari Teigen.

Følger lokale partilag og lister med i tiden?14.10.2022 12:00:00 CEST | Pressemelding

Fredag 21. oktober lanseres forskningsrapporten «Lokale partilag og lister. Organisasjon, aktiviteter og økonomi» av Institutt for samfunnsforskning (ISF). Rapporten er produsert i samarbeid med NORCE på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet og gir et oversiktsbilde av aktivitet og organisering av kommunepartier og lokale lister i Norge. ISF inviterer journalister og andre interessenter til frokostlansering for presentasjon av hovedfunn og paneldebatt.