Valget 2017: Slik beveget velgerne seg

23 prosent av alle Sp-velgerne kom fra Ap, og én velgergruppe reddet Venstre over sperregrensen, viser de første tallene fra Valgundersøkelsen 2017 fra Institutt for samfunnsforskning og SSB.

– 39 prosent av alle Venstres velgere i dette valget kom fra Høyre, sier valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning. Foto: Chris Brown  (redigert)
– 39 prosent av alle Venstres velgere i dette valget kom fra Høyre, sier valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning. Foto: Chris Brown (redigert)

Totalt 37 prosent av velgerne ved stortingsvalget i år skiftet parti fra 2013-valget, eller gikk inn/ut av hjemmesittergruppen. Valgundersøkelsen fra Institutt for samfunnsforskning og SSB er den mest omfattende undersøkelsen av velgeradferd i Norge. Nå er de foreløpige tallene fra 2017-valget klare, og de viser hvordan velgerstrømmer både mellom partiblokkene og internt i dem skapte valgets vinnere og tapere.

– Senterpartiet ble valgets vinner, og tok særlig stemmer fra sin rødgrønne samarbeidspartner Arbeiderpartiet. Våre tall viser at så mye som 23 prosent av Sps velgere i år stemte Ap i 2013. Disse tidligere Ap-velgerne økte Sps oppslutning med hele 1,8 prosentpoeng. Arbeiderpartiet vant faktisk noen velgere fra borgerlig side, men ble valgets store taper på grunn av omfattende velgertap til de andre rødgrønne partiene, forteller valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning.

Også på borgerlig side fikk bevegelser mellom partiene betydning for valgresultatet. Før valget var det knyttet spenning til om Venstre skulle klare å komme over sperregrensen på fire prosent. Selv om Venstre tapte velgere til nesten alle de andre partiene ved dette valget, hjalp tilstrømming av velgere fra ett parti med å løfte Venstre over sperregrensen.

– 39 prosent av alle Venstres velgere i dette valget kom fra Høyre, og uten dem ville partiet falt under sperregrensen. Mye tyder på at mange av disse velgerne var taktiske velgere som lyktes med å sikre borgerlig flertall på Stortinget ved å få Venstre over sperregrensen, sier Bergh.

Les et sammendrag av resultatene for alle partiene hos Institutt for samfunnsforskning: https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2017/valget-2017%3A-slik-flyttet-velgerne-seg.html

SSBs sider for Valgundersøkelsen 2017: https://www.ssb.no/valg/statistikker/vund

Bilder

Følg saker fra Institutt for samfunnsforskning

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Institutt for samfunnsforskning på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Institutt for samfunnsforskning

Avslutningskonferanse for prosjektet Status for ytringsfriheten i Norge 2015–2017: Offentlighetens grenser: Truer utstøting og selvsensur ytringsfriheten?9.6.2017 10:00Pressemelding

Institutt for samfunnsforskning og Fritt Ord inviterer til avslutningskonferanse for prosjektet Status for ytringsfriheten i Norge 2015–2017 og lansering av boken 'Boundary Struggles: Contestations of Free Speech in the Norwegian Public Sphere' på Litteraturhuset i Oslo, fredag 9. juni 2017 kl. 10.30–16.00.