Valg-gaming i beste sendetid

NRK gjør politikk til en lek når deltakerne i maratonsendingen «Valgspillet» er ordførere for en dag.

Kunne du tenkt deg en fornøyelsespark eller en cruisehavn der du bor? Hva med flere busser eller mer politi? Bygg byen din akkurat sånn du vil ha den!

Fredag 30. august inviterer NRK tre lag til å spille «Valgspillet», der de skal konkurrere om å bygge den beste byen for innbyggerne. I bysimulatorspillet «Cities: Skylines» har vi gjenskapt byene Narvik, Molde og Hamar, med veier, natur og bygninger til å kjenne igjen.

Lagene består av erfarne gamere, lokale innbyggere og kjente personer. Spillet kommenteres underveis av eksperter i et panel i Trondheim, og publikum kan delta underveis.

Statsminister Erna Solberg og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre er med gjennom hele sendingen.

De skal både være med å leke og vurdere hvordan vanlige mennesker behersker politikkens kunst.

I tillegg skal ordførere fra Narvik, Molde og Hamar være med direkte fra hver sin by.

I ekspertpanelet sitter spillekspert Håkon Jacobsen, politisk ekspert og NRK-profil Sigrid Sollund og P3-profilen Arianrhod Engebø. Markus Schwai som er professor innen byutvikling ved NTNU skal også delta.

Publikum kan delta ved å komme med forslag og engasjere seg i de ulike lagene, og bli med på å stemme frem den byen de mener blir best å bo i.

En nybegynner og en erfaren

Harald Eia, som skal delta på Hamar-laget, har ambisjoner om å styre landet. Han er fornøyd med å starte i Hamar, men målet er å få vist politikerne at han er klar for regjeringen.

– Nå kan hvilken som helst statsminister ringe meg om en ministerpost. Jeg er klar, sier han til NRK.

Han tror styrken hans i spillet er at han er nybegynner, han og gleder seg til å være på lag med gameren Emilie Helgesen.

– Jeg kan ingenting, men er som menn flest; ekspert, sier Eia muntert.

Emilie Helgesen, som lever av å spille dataspill på strømmetjenesten Twitch gleder seg til å kjempe om å lage den beste byen sammen med Eia og operasanger og lokalpatriot fra Hamar, Bern Ola Volungholen.

– Det blir spennende å se hvordan vi vil bli enige om hva som skal prioriteres. Denne valgspill-sendingen vil vise at det ikke bare er å bygge eller skaffe til veie alt man ønsker seg i et bysamfunn. Spillet viser hvordan man må gjøre prioriteringer, kutte et sted for å få til noe annet, sier Emilie Helgesen.

Programmet er et samarbeidsprosjekt mellom NRK Nyheter, Distriksdivisjonen og P3 Gaming.

– Dette tror jeg kan bli utrolig morsomt og samtidig nyttig for mange. Vi blir sugd inn i spillet og dets dynamikk, og vi finner våre favoritter blant lagene og byene. Vi skal le sammen, men også se hvordan valg får konsekvenser og hvordan spillverden og virkelighet henger sammen, sier programleder Gry Blekastad Almås.

Dette er lagene

Molde:

Gamer: Ole Jørgen Nordvik fra P3 Gaming
Lokalpatriot og Kickbokser: Mette Solli fra Molde
NRK-profil: Torfinn Borkhus

Hamar:

Gamer: Emilie Helgesen
Lokalpatriot og operasanger: Bernt Ola Volungholen
NRK-profil: Harald Eia

Narvik:

Gamer: Kasper Mork Lunde
Lokalpatriot og artist: Jenny Jensen
Komiker: Thomas Leikvoll

Informajson om sendingen

Valgspillsendingen er et underholdningsprogram i valgkampen og starter kl. 18.00 på NRK 1 og nrk.no. Underveis vil sendingen bli flyttet over til NRK2 før den igjen er tilbake på NRK1 mellom Norge Rundt og Lindmo. Deretter blir det nachspiel på nrk.no.

Norsk rikskringkasting AS (NRK) skal fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr strømmetjenester for radio og TV, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. I tillegg har NRK et bredt tilbud til publikum på nett.

NRK åpner arkivet29.8.2019 14:13:17 CESTPresseinvitasjon

Velkommen til en åpen dag på Marienlyst i Oslo for deg som lurer på hvordan din redaksjon kan bruke innhold fra NRKs arkiver! Vi inviterer ekstern presse fra hele landet til en praktisk og matnyttig dag der du får kunnskap om hva NRK kan dele av video, bilder og lyd til ekstern presse. NRK forvalter mange gyldne øyeblikk fra nasjonens historie, helt tilbake fra 1900 fram til dags dato. Dette ønsker vi å dele med deg som er journalist eller redaktør i et annet mediehus i Norge. Arrangementet er gratis inkludert lunsj. Meld deg på den dagen som passer best for deg ved å sende en e-post til prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig lotten.christiansen@nrk.no innen 15. september. Deretter mottar du invitasjon med påmeldingslenke. Merk: Begrenset antall plasser.