If

Været slår inn på nordmenns ferievaner

Folk drømmer seg langt bort til Australia, USA og Asia, men i sommerferien er hytta og Syden sikre kort, viser ny reiseundersøkelse.
Utsikten fra Victoria Peak i Hongkong er imponerende. Asia er fortsatt et drømmereisemål for mange nordmenn, viser Europeiskes Reiseundersøkelse 2019. (Foto: If)

Spania og Kanariøyene er stadig like populært som hovedreisemål for nordmenn, og troner på toppen som feriemål i utlandet. Likevel har nesten 30 prosent ferierende lagt hovedferien i Norge siste år, noe som er langt høyere enn vanlig.

Dette kommer frem i årets reiseundersøkelse gjort av Kantar TNS på oppdrag for Europeiske Reiseforsikring. Resultatene i Europeiskes Reiseundersøkelse 2019 gir et representativt bilde av nordmenn mellom 16 og 67 år som har vært på feriereise i løpet av det siste året. 1001 intervjuer er gjennomført blant personer mellom 16 og 67 år.

Været teller mye

- Sist sommer var det supervarmt og knallfint badevær her hjemme, og det gjør nok at hele én av tre tok hovedferien her i landet. Ved forrige store reiseundersøkelse - for ett år siden - var andelen som la hovedferien i Norge til sammenligning én av fire, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Totalt sett kommer Spania med Mallorca og Kanariøyene på andre plass som hovedreisemål, etter norgesferie. Én av seks hadde hovedferien i Spania sist år. På tredjeplass i rangeringen for hvor hovedreisen går, følger resten av Skandinavia. Hver tiende drar til Sverige, det samme gjelder for Danmark.

- Først på fjerdeplass følger tidligere storhet Hellas. Landet må nå dele plassen i popularitet med både Tyskland, Italia og De britiske øyer, sier Clementz.

Selv om mange trives i Norge og Europa, er drømmen om å ligge i skyggen av en palme på en sydhavsøy eller å få sand mellom tærne på en eksotisk sandstrand fortsatt levende: Hver sjette nordmann fabulerer om en slik ferie.

Maldivene holder posisjonen som de eksotiske øyene flest drømmer om. Australia og USA ligger på topp blant landene, og Asia er fortsatt høyt opp på drømmelista.

Se opp for smitte!

- Nå går vi inn i en periode hvor vi merker godt at det er barnefamilier på tur, enten i Norge eller utlandet. Mange av reiseskadene på sommeren dreier seg om magetrøbbel, øre- og halsbetennelser samt kutt- og sårskader. I sommermånedene er det en god del reiseskader hos barn. Sommerferieskadene har allerede begynt å komme inn til vårt skadesenter, sier Sigmund Clementz i Europeiske.

- God håndhygiene er viktig på reise, uansett hvor du drar. Å vaske hendene godt med såpe og vann før måltidene er alfa og omega. Matbuffeer er fristende, men tenk litt over om hvor lenge maten har stått ute, om det er rent og ryddig – og om det ser ut som stedet du spiser på er populært. Det er et godt tegn, sier han.

Fotgjengerfeltene og folkehavet i Shibuya-krysset i Tokyo er verdensberømt. Asia er fortsatt blant drømmereisemålene til nordmenn, viser Europeiskes Reiseundersøkelse 2019. (Foto: If)
Sigmund Clementz er informasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, en del av If. (Foto: If)

Om If

If

21 49 24 00https://www.if.no

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If