Væpnet ran på Norsk Folkehjelps kontor i Irak

Tirsdag 2. januar ble Norsk Folkehjelps kontor for humanitær nedrustning i Erbil i Nord-Irak ranet.

Seks personer brøt seg inn på kontoret og stjal fire biler, bilnøkler og elektronisk utstyr. Det lokale politiet undersøker nå saken. Ingen ansatte på kontoret er skadet. «Vanligvis er dette området ganske sikkert. Men, pga den siste utviklingen, sikkerhetsmessig og økonomisk, har kriminaliteten økt», sier Operations Manager Craig McInally på kontoret for humanitær nedrustning i Erbil.

Norsk Folkehjelp om Libya-rapporten: Manglende oversikt over de langsiktige konsekvensene av spredning av håndvåpen og eksplosiver etter bombingen i Libya13.9.2018 13:47Pressemelding

Norsk Folkehjelp mener det er beklagelig at Libya-utvalget har avgrenset rapporten og ikke sett på de langsiktige konsekvensen for Libya og Nord-Afrika/Midt-Østen-regionen. Rapporten drøfter heller ikke hva Norge burde ha gjort i etterkant, og hvilket ansvar som burde fulgt med da man valgte å delta i krigen.