Utviklingsfondet på Arendalsuka 2019

Hvordan sikrer vi verdens matproduksjon i møte med et endret klima? Det er fokus for Utviklingsfondet når vi deltar på Arendalsuka i år.

Esther er en av bøndene som er med i filmen Uår. Foto: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media

Arendalsuka er Norges største politiske verksted. Utviklingsfondet er tilstede og både arrangerer og deltar i debatter, seminarer og møteplasser. Alle arrangementer under Arendalsuka er gratis å delta på og krever ikke påmelding. Under kan du se hvilke arrangmenter vi har i løpet av uka:

Den store utviklingsdebatten

Tid: Tirsdag 13. august 15:30-16:30
Sted: Arendal kino, sal 1

Den store utviklingsdebatten arrangeres under Arendalsuka for tredje gang. Tema for årets debatt er samstemt politikk for utvikling. Samstemthet betyr å unngå å gi med den ene hånden og ta med den andre, samt sikre at ulike politikkområder drar i samme retning. Glemmer Norge å rydde i eget hus før vi skal ut og redde verden?

I panelet får du blant andre møte utviklingsminister Dag Inge Ulstein og nestleder i Senterpartiet Anne Beathe Tvinnereim. Debatten er et samarbeid mellom en rekke norske miljø-, utviklings- og solidaritetsorganisasjoner - faktisk hele 33 stykker!

Solidaritetsquiz

Tid: Tirsdag 13. august 19:00-20:00
Sted: Cafe Lindvedske Hus

Tradisjonen tro arrangerer Utviklingsfondet en solidaritetsquiz sammen med SAIH, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp og Redd Barna. I solidaritetsquizen tester vi kunnskap i kategorier som geografi, musikk, kjendiser og mat – alt med en mer eller mindre tydelig utviklingspolitisk link. Årets quizmaster er Aksel Jakobsen, statssekretær i Utenriksdepartementet for KrF.

Frokostkino på Arendalsuka: Førpremiere av Uår

Tid: Onsdag 14. juli 09:00-10:00
Sted: Arendal kino, sal 3

Vi inviterer til førpremiere av den brennaktuelle dokumentarfilmen Uår.  Kom på frokostkino og få boller, popkorn og kaffe. Uår følger den tørkerammede bonden Einar Kiserud på en øyeåpnende reise til Malawi. Hva har en bonde fra Spydeberg til felles med bønder i et av verdens fattigste land? Kommentarer til filmen av Aksel Jakobsen, statssekretær i Utenriksdepartementet for Krf, og Frøydis Haugen, nestleder i Norges Bondelag. Visningen arrangeres i samarbeid med Differ Media (som står bak filmen) og Norges Bondelag.

Her finner du event på Facebook med oppdatert informasjon.

Einar, Esther og Collins står sammen i kampen mot klimaendringer. Foto: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media.

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi støtter fattige bønder i deres egen kamp for en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.

Følg saker fra Utviklingsfondet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Utviklingsfondet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Utviklingsfondet