Bane NOR Eiendom

Utvikler Trondheims største hotell

Bane NOR Eiendom planlegger sammen med Utstillingsplassen Eiendom, et nytt konferansehotell på Nyhavna i Trondheim. Scandic skal drive det nye hotellet.
Kart over området med markering av hvor det nye hotellet kommer.

Det nye hotellet er skissert med 425 rom og konferansefasiliteter på 3.500-4.000 kvm. Arkitekt er Narud Stokke Wiig. Til å stå for utviklingen av hotellet, har Bane NOR Eiendom AS og Utstillingsplassen Eiendom AS (UPE) etablert et felles SP-selskap (50/50), Nyhavna Hotell Utvikling AS.

- Dette er et veldig spennende prosjekt for oss. Nyhavna har med sin nærhet til Midtbyen og sin gode kollektivtilgjengelighet, et stort potensial og fremstår som et av de viktigste byutviklingsområdene i Trondheim, sier administrerende direktør Petter Eiken i Bane NOR Eiendom.

Trondheims nye bydel

Omdanningen av Nyhavna vil ifølge overordnet plangrunnlag, ha positiv innvirkning på tilliggende bydelsområder og regionen som helhet, og styrke Midtbyen som Trondheims identitetsbærer og viktigste handels- og kultursentrum.

- Vi er sikker på at det å etablere et flott, nytt hotell på Nyhavna vil gi en «flying start» til byutviklingen i området. Dette er, slik vi ser det, helt i tråd med kommunens målsettinger. Vi vet at det også skal foregå en storstilt utbygging i naboområdene i øst (Reina, Jarlheimsletta og Lilleby), og hotellet vårt vil bidra til å knytte Nyhavna sammen med nedre Elvehavn og byen for øvrig, sier Eiken.

- Vi er svært tilfreds med å delta i utviklingen av et nytt storhotell sentralt i Trondheim, og anser Nyhavna som et spesielt spennende område, det neste store transformasjonsområdet i byen, sier Gründer av Utstillingsplassen Eiendom, Terje Haugan.

Administrerende direktør Svein-Arild Steen-Mevold i Scandic Hotels Norge gleder seg stort til å få drive byens største hotell og takker for tilliten gitt av Bane NOR Eiendom og Utstillingsplassen Eiendom.

– Vi ser frem til å styrke Scandic sin posisjon i Trondheim ytterligere og bidra til å skape et nytt og spennende miljø i Nyhavna. Med dette hotellet vil Trondheim bli rustet til å ta imot flere virkelig store konferanser og kongresser som i dag gjerne legges til Oslo eller Gardermoen, sier Steen-Mevold.

Bane NOR Eiendom eier den 15 mål store «Tollpost-tomta» hvor hotellet skal bygges. Eiendommen har tidligere vært bortfestet til godsaktører, men er nå fraflyttet for å legge til rette for en utvikling i tråd med ny kommunedelplan. Hotellprosjektet vil ikke legge beslag på hele eiendommen. Bane NOR Eiendom har foreløpig ingen konkrete planer for resten av tomta som trolig vil bli regulert til kombinert nærings- og boligformål.

Fremdrift

I kommunedelplanen er det stilt krav om gjennomføring av flere utredninger og programmer før det kan vedtas nye reguleringsplaner for Nyhavna-området.

- Utredningsarbeidet er i gang og vil pågå et stykke ut i 2019 som et samarbeid mellom Trondheim kommune, Trondheim Havn og Bane NOR Eiendom. Parallelt har vi startet opp regulering av området. Dersom alt går som planlagt, kan det nye konferansehotellet åpne i 2022 eller 2023, avslutter Petter Eiken.

Kart over området med markering av hvor det nye hotellet kommer.
Kart som viser området hvor det nye hotellet kommer.
Administrerende direktør Petter Eiken i Bane NOR Eiendom. Foto: Sune Eriksen
Petter Eiken, administrerende direktør i Bane NOR Eiendom. Foto: Terje Borud

Om Bane NOR Eiendom

Bane NOR Eiendom
Schweigaards gate 33

22 45 50 00https://banenoreiendom.no

Norges ledende knutepunktutvikler

Bane NOR Eiendom AS eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 23,6 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Vi utvikler moderne og miljøvennlige boliger og næringsbygg og bidrar aktivt til by- og stedsutviklingen i Norge. På stasjonene tilbyr vi gode fasiliteter til de reisende, legger til rette for hyggelige serveringssteder og fine butikker og tilbyr bil- og sykkelparkering. Til togoperatørene tilbyr selskapet funksjonelle og moderne verksteder, terminaler og driftsbygg.

Våre 150 ansatte håndterer en portefølje på 926 bygg og ca. 3.000 leiekontrakter, og over 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter. De årlige investeringene utgjør ca. 1,3 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom AS er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å utvikle attraktive knutepunkt som får flere til å velge toget..

Følg pressemeldinger fra Bane NOR Eiendom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR Eiendom