Seniornett

Uttalelse om programmet “Digital Deltakelse 2017"

Fra Seniornett Norges Landsmøte 2015

Landsmøtet i Seniornett Norge er meget tilfreds med at DigiDel2017-programmet er etablert, og at Seniornett Norge er invitert med. Programmet tar opp behovet for at flest mulig av landets innbyggere får tilgang til internett. Opplæring i bruk av tjenester på internett er en viktig oppgave for Seniornett. Gjennom våre over 200 lokale foreninger jobber frivillige hver dag med å motivere, veilede og hjelpe seniorer til å bli fortrolige med bruk av digitale verktøy. Mer enn 400 000 seniorer er ikke ”på nett”.

I tillegg til oppgaven med å få seniorer på nett, vil vi peke på en annen utfordring. De raske og gjennomgripende forandringene i vår digitale hverdag er vanskelige å henge med på for seniorbefolkningen. At flere og flere offentlige tjenester blir digitaliserte, fordrer at alle kan bruke digitalt utstyr, som smarttelefoner, nettbrett og PC’er. Raske forandringer i operativsystemer og menneske/maskin grensesnitt og ulike aktører som går inn på seniorers maskiner gjør dette vanskelig. I tillegg kommer forsøk på å innføre ondsinnet programvare og andre sikkerhetsproblemer. Vi har behov for beskyttelse. Staten har etablert organer som beskytter oss mot aggressivt salg. Vi har behov for et Forbrukerråd som beskytter oss mot aggressivt digitalt forandringspress.

Vi setter stort håp til at DigiDel2017-programmet vil hjelpe oss til en bedre digital hverdag. Det vil koste penger dersom programmet skal føre til en målbar forbedring av vår situasjon. Midlene i dagens program er for små. Etter vår oppfatning må det stilles betydelige økonomiske ressurser til rådighet for DigiDel2017-programmet. De økonomiske rammene må styrkes vesentlig dersom programmet skal få målbar positiv virkning.

Landsmøtet 2015
Seniornett Norge

Haugesund, 9. mai 2015

Seniornett Norge, www.seniornett.no, 22 42 96 26

Om Seniornett

Seniornett

22 42 96 27http://www.seniornett.no/

Følg pressemeldinger fra Seniornett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Seniornett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Seniornett

De offentlige kontorer vil fra 1. juli neste år gradvis først og fremst snakke med oss på nett.3.10.2013 15:46:12 CEST | Pressemelding

(03.10.2013): Det er en realitet at det er mindre enn ett år til at denne formen for kommunikasjon gradvis vil finne sted på nett mellom de offentlige kontorer og vanlige folk. Dette er ingen skremselspropaganda, sier Tore Langemyr Larsen, daglig leder i Seniornett. Våre læresentre står klare til å ta imot alle dem som nå ser det haster med å tilegne seg datakunnskaper. Hvordan den offentlige kommunikasjon skal tilrettelegges er ett av tema når møteplassene markerer SeniorSurf-dagen 9. oktober 2013.