Uttakene til junior-VM i karate og U21-EM i taekwondo er klare

Mange av landets satsende kampsportutøvere går en spennende høst i møte: Totalt 20 norske karate- og taekwondo-utøvere er tatt ut til internasjonale juniormesterskap i løpet av de neste månedene.

Karate-utøver Annika Sælid og landslagstrener Wayne Otto forbereder seg til høstens junior-VM. Foto: Norges Kampsportforbund.

Junior-VM i karate: Første stevne som landslagsutøver

Kadett-, junior- og U21-VM i karate arrangeres i Santiago de Chile 23.-27. oktober. Totalt 11 norske utøvere er tatt ut, og trenere for mesterskapet er landslagstrener Wayne Otto og seniorutøver Bettina Alstadsæther.

I forbindelse med uttaket har landslagsledelsen observert utøverne på samlinger og stevner her hjemme i Norge. Resultater og utvikling på utvalgte evalueringsstevner er også vektlagt.

Den norske troppen i Chile:

• Annika Sælid – U21 -68kg (Sentrum Kampsport)
  • Mariam Skogland – U21 -55kg (Mizuchi KK)
  • Ingeborg Pedersen – Jr +59 (Sarpsborg KK)
  • Nora Benedicte Handelsby – Jr. -59 (Sarpsborg KK)
  • Ylva Forberg – Jr. -53kg (Asker KK)
  • Hani Mirzadeh – Kadett +54kg (Sarpsborg KK)
  • Adrian Lopez Salas – U21 -84kg (Sarpsborg KK/Landslaget)
  • Daniel Cho Johnsen – U21 -67kg (Sentrum Kampsport)
  • Henrik Rydstrøm – Jr. +76kg (Sarpsborg KK)
  • Martin Raab Lien – Jr. -76kg (Sarpsborg KK)
  • Tobias Lunde Lilleborgen – Kadett. -52kg (Sarpsborg KK)

-VM for kadetter, junior- og U21-utøvere er alltid spennende, og gir et innblikk i hvem som kommer etter de etablerte utøverne vi har i Norge på seniorsiden allerede, forteller toppidrettskonsulent Raik Tietze i Norges Kampsportforbund.

Én av utøverne som allerede har tatt steget inn på fulltidslandslaget er Adrian Lopez Salas (19). Salas tok en flott 5.plass i årets EM, og flytter nå til Oslo for å bli fulltidsutøver.

– Salas imponerte med femteplassen i sitt første internasjonale seniormesterskap. I tillegg til Salas har flere utøvere i troppen allerede betydelig internasjonal erfaring, inkludert Annika Sælid, som tok gull i junior-OL i Argentina i fjor. Sælid er nå ranket som nummer tre i verden i sin vektklasse. Vi håper selvfølgelig på medaljer, men det klart viktigste målet med dette stevnet er erfaring og utvikling frem mot senioralderen, påpeker Tietze.

U21-EM i taekwondo: Bronsevinner fra kadett-EM deltar

U21-EM i taekwondo arrangeres i Helsingborg 5.–8. september, og ni utøvere skal representere Norge i mesterskapet.

Den norske troppen i Helsingborg:

• Veronica Haugen fra Keum Gang Taekwondo (-46 kg)
  • Eliza Frazier Haugen fra landslaget og Tveita Taekwondo Klubb (-73 kg)
  • Niklas Oguz fra Grorud Taekwondo Klubb (-54 kg)
  • Kristian Storsul Borgen fra Ski Taekwondo Klubb (-58 kg)
  • Kevin Evensen fra Grorud Taekwondo Klubb (-58 kg)
  • Jesper Rogstad fra Tveita Taekwondo Klubb (-63 kg)
  • Sebastian Thune fra Grorud Taekwondo Klubb (-68 kg)
  • Botond Davoti fra Tøyen Taekwondo Klubb (-80 kg)
  • Milos Pilipovic fra Grorud Taekwondo Klubb (-87 kg)

En av de som skal konkurrere i U21-EM er Kristian Storsul Borgen (16) fra Drøbak. Storsul Borgen, som konkurrerer for Ski Taekwondo Klubb, markerte seg for alvor internasjonalt i 2017, da han ble historisk ved å ta Norges aller første medalje på herresiden i et kadett-EM.

I tillegg til rekken av unge og lovende utøvere utenfor landslaget, deltar også landslagsutøver Eliza Frazier Haugen (20) i U21-EM. Oslo-jenta Haugen representerer Tveita Taekwondo Klubb, og har vært en del av landslaget siden oktober i fjor.

Kristian Storsul Borgen er en av landets mest lovende taekwondo-utøvere. Foto: Norges Kampsportforbund.

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d