Uttak til europamesterskapet i Taekwondo

Neste helg arrangeres U21-EM år i Helsingborg i Sverige. Taekwondo er en idrett i vekst over hele verden, også i Europa, og i U21-EM deltar neste 650 utøvere. Norge deltar med ni utøvere, og målet er at flere av disse skal melde seg på i kampen om medaljer, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.
Fra venstre Veronica Haugen fra Keum Gang Taekwondo (-46 kg)
Eliza Frazier Haugen fra landslaget og Tveita Taekwondo Klubb (-73 kg)
Milos Pilipovic fra Grorud Taekwondo Klubb (-87 kg)
Sebastian Thune fra Grorud Taekwondo Klubb (-68 kg)
Kevin Evensen fra Grorud Taekwondo Klubb (-58 kg)
Niklas Oguz fra Grorud Taekwondo Klubb (-54 kg)
Botond Davoti fra Tøyen Taekwondo Klubb (-80 kg)
Jesper Rogstad fra Tveita Taekwondo Klubb (-63 kg)
Kristian Storsul Borgen fra Ski Taekwondo Klubb (-58 kg)

Én av de som skal delta i U21-EM er Kristian Storsul Borgen (16) fra Drøbak. Storsul Borgen, som konkurrerer for Ski Taekwondo Klubb, markerte seg for alvor internasjonalt i 2017, da han ble historisk ved å ta Norges første medalje på herresiden i et kadett-EM. Milos Pilipovic fra Grorud Taekwondo Klubb deltar også i Sverige. Milos deltok i fjor i ungdoms-OL i Argentina, og ble kåret til beste fighter på et stort internasjonalt stevne forrige helg.

Landslagsutøver deltar også
I tillegg til rekken av unge og lovende utøvere utenfor fulltidslandslaget, deltar også landslagsutøver Eliza Frazier Haugen (20) i U21-EM. Oslo-jenta Haugen representerer Tveita Taekwondo Klubb, og har vært en del av landslaget siden oktober i fjor.

Satser på de unge
Norge har i flere tiår jobbet målrettet for å henge med i den internasjonale utviklingen innen taekwondo, noe som har resultert i OL-medaljer. Selv om det kommende mesterskapet i Helsingborg først og fremst er viktig for å gi erfaring og selvtillit er deltakelsen et ledd i den norske talentutviklingen.

– Norge satser på de unge og deres talentutvikling, i tillegg til å løfte de eksisterende utøverne på fulltidslandslaget ytterligere. Denne helgen arrangerte vi blant annet inntakssamling for nye utøvere som ønsker å komme innunder kontrollert utvikling, samt en internasjonal sparringssamling. Sistnevnte er en del av oppkjøringen til viktige Grand Prix-stevner denne høsten for fulltidslandslaget, sier Jacobsen.

Den norske troppen i Helsingborg:

• Veronica Haugen fra Keum Gang Taekwondo Bergen  (-46 kg)
  • Eliza Frazier Haugen fra landslaget og Tveita Taekwondo Klubb (-73 kg)
  • Niklas Oguz fra Grorud Taekwondo Klubb (-54 kg)
  • Kristian Storsul Borgen fra Ski Taekwondo Klubb (-58 kg)
  • Kevin Evensen fra Grorud Taekwondo Klubb (-58 kg)
  • Jesper Rogstad fra Tveita Taekwondo Klubb (-63 kg)
  • Sebastian Thune fra Grorud Taekwondo Klubb (-68 kg)
  • Botond Davoti fra Tøyen Taekwondo Klubb (-80 kg)
  • Milos Pilipovic fra Grorud Taekwondo Klubb (-87 kg)

Fra venstre Veronica Haugen fra Keum Gang Taekwondo (-46 kg)
Eliza Frazier Haugen fra landslaget og Tveita Taekwondo Klubb (-73 kg)
Milos Pilipovic fra Grorud Taekwondo Klubb (-87 kg)
Sebastian Thune fra Grorud Taekwondo Klubb (-68 kg)
Kevin Evensen fra Grorud Taekwondo Klubb (-58 kg)
Niklas Oguz fra Grorud Taekwondo Klubb (-54 kg)
Botond Davoti fra Tøyen Taekwondo Klubb (-80 kg)
Jesper Rogstad fra Tveita Taekwondo Klubb (-63 kg)
Kristian Storsul Borgen fra Ski Taekwondo Klubb (-58 kg)

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 470 medlemsklubber og 33.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund