Utradisjonelle muligheter i Stavanger

I Stavanger kan det være duket for en politisk koalisjon helt utenom det vanlige. Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet har nemlig åpnet for å samarbeide med hverandre etter høstens valg. Nordicbet gjør valget ekstra spennende ved at du kan satse på hvem som blir ordfører.

Med det siste årets kraftige reduksjon i oljeinvesteringer preges oljebyen Stavanger av stadig økende ledighet. Spørsmålet ved årets kommunevalg er hvem siddisene tror er best egnet til å berge byen gjennom de vanskelige tidene: det sittende borgerlige styret med Høyre i spissen, eller et nytt samarbeidsstyre med Arbeiderpartiet i front.

- Frp er definitivt en joker i årets kommunevalg. Likevel er det liten tvil om at Frp vil se hva de kan få ut av et fortsatt samarbeid med Høyre før de eventuelt går i allianse med Arbeiderpartiet. Høyre vil trolig strekke seg langt for å beholde Frp på laget, og dermed vil vi mest sannsynlig få fire nye år med Høyre i ordførerstolen, sier Daniel Vassbund, markedssjef i Nordicbet Norge.

Det ligger an til et jevnt løp mellom Høyre og Arbeiderpartiet, og samarbeidskonstellasjonene kommer derfor til å avgjøre hvem som får ordførerkjedet. Det er imidlertid helt uvanlig at Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet er åpne for å samarbeide med hverandre. Etter å ha samarbeidet med Høyre inneværende periode, har Fremskrittspartiet sprengt alle politiske konvensjoner ved å komme med en samarbeidsinvitasjon til Arbeiderpartiet. Arbeiderpartiet er på sin side lei av å være i opposisjon og virker klare for et samarbeid med Frp.

Skal man dømme ut fra oddsen går det imidlertid mot fire nye år med Høyre-ordfører i Stavanger. Christine Sagen Helgø er klar ordførerfavoritt med en odds på 1.40. Til sammenligning er oddsene på Aps ordførerkandidat på 3.00, mens Frps Kari Raustein og SVs Eirik Faret Sakariassengir odds på henholdsvis 70.00 og 95.00.

Ordfører i Stavanger etter kommunevalget 2015

Høyre:Christine Sagen Helgø 1.40