Utleveringsrekord for Volkswagen Group i 2017

Volkswagen Group utleverte flere kjøretøy enn noen gang før i 2017. Hele 10,74 millioner kunder verden over valgte i fjor et kjøretøy fra Volkswagen Group. Dermed økte utleveringene med 4,3 prosent sammenlignet med 2016. Utleveringene for desember 2017 gikk opp med 8,5 prosent og endte på 999,800 kjøretøy utlevert.

Matthias Müller, toppsjef for Volkswagen Group sa: - Utleveringsrekorden skyldes først og fremst en sterk laginnsats fra alle gruppens merker og medarbeidere. Vi er takknemlige for kundene som viser oss tillit. Vi skal gjøre alt vi kan for å møte og overgå kundenes forventninger over hele verden, sa toppsjef Matthias Müller.

Volkswagen Group utleverte over 4,3 millioner kjøretøy i Europa i 2017, som utgjør en vekst på 3,3 prosent. Av disse ble 97.500 (+5,0%) utlevert til kunder i hjemmemarkedet Tyskland. Et bedre marked i Russland hadde en positiv effekt på salget i sentral- og øst-Europa, og førte til en vekst på 13,2 prosent i 2017. 21.000 kjøretøy ble utlevert til kunder i Russland i desember (+25.8 %).

Gruppens utleveringer i Nord-Amerika regionen gikk opp med 4 prosent til 976.400 kjøretøy i 2017. Av disse ble 625.100 kjøretøy levert til kunder i USA (+5.8 %). På linje med totalmarkedets nedgang i USA i desember gikk utleveringene til Volkswagen Group i desember ned 2,7 prosent til 91,500 kjøretøy. I Brasil mottok 24.700 kunder en bil fra Volkswagen Group i 2017 (+2.4 %). Drevet av den positive utviklingen i det brasilianske markedet, gikk utleveringene for Volkswagen Group i Sør-Amerika regionen opp med 23,6 prosent fra 2016.

I Asia og stillehavsregionen økte leveringene til Volkswagen Group med 4,3 prosent i 2017 til 4,5 millioner kjøretøy sammenlignet med 2016. Av disse ble 4,2 million nye kjøretøy utlevert til kunder i Kina (+5.1 %). Det var en kraftig vekst i utleveringer i det største enkeltmarkedet ved utgangen av året, og hele 460.100 nye biler ble levert til kunder i Kina i desember, en oppgang på 17,8 prosent.

"Vi investerer tungt i morgendagens mobilitet ved hjelp av midler fra egne ressurser. Vi investerer i elektrisk mobilitet, autonome kjøretøy, nye mobile løsinger og digitalisering. Samtidig fortsetter vi systematisk å utvikle dagens teknologi og kjøretøy. De fremragende leveringstallene bekrefter at dette er riktig tilnærming, sa Müller.

240 33 300http://www.volkswagen.no/

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Volkswagen skriver historie med elbilen I.D. R Pikes Peak – ny rekord i ”Race to the clouds”25.6.2018 16:01Pressemelding

Volkswagen og I.D. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Den 680 HK sterke løpsbilen I.D. R Pikes Peak, med føreren Romain Dumas (Frankrike) bak rattet, beseiret hele startfeltet søndag - inkludert biler med konvensjonell drivlinje. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 - med totalt 16 sekunder.