Innovasjon Norge

Utlendingene vil til Innlandet, - også om sommeren

13.9.2016 07:00 | Innovasjon Norge

Del

Reiselivsnæringen i Norge kan se tilbake på en strålende sommersesong med 5 prosent økning i kommersielle gjestedøgn mellom mai og juli i år. Økningen kommer på toppen av fjorårets rekordsommer. Oppland og Hedmark har spesiell god grunn til å juble over de ferske tallene, og kan vise til en vekst på henholdsvis 10 og 24 prosent i antall utenlandske kommersielle gjestedøgn mellom mai og juli i år.

Hundekjøring på Beitostølen. Foto: Terje Rakke_Visitnorway
Hundekjøring på Beitostølen. Foto: Terje Rakke_Visitnorway

Siden 2014 har Hedmark hatt en økning på 40 prosent i antall utenlandske gjestedøgn i sommermånedene (mai-juni). Oppland kan vise til en vekst på 24 prosent i samme periode.

- Overnattingsstatistikken viser at sommersesongen (mai-juli) for turistnæringen i Oppland og Hedmark har vært svært god. Med 314.000 kommersielle gjestedøgn i denne perioden, har vi ny rekord. Veksten i utlandstrafikken nasjonalt er på 10 prosent mellom mai og juli, så vi er stolte av utviklingen som Innlandet har opplevd i samme periode, sier Christian Hedløv Engh, direktør Innovasjon Norge Innlandet.

Destinasjoner som Trysil og Beitostølen har de siste årene satset på sommerturisme gjennom utvikling av aktiviteter som sykling, vandring, padling og klatring, men også byene og campingplassene melder om økende besøk fra utlandet.

- Vi ser at de reisende søker naturopplevelser og aktiviteter som er typisk for det området de besøker. De vil ta del i den lokale kulturen og er interessert i lokalhistorie, besøke festivaler og kulturaktiviteter, spise lokalmat samt å overnatte i autentiske omgivelser. Vi er svært fornøyd med den positive utviklingen vi nå opplever også i sommermånedene, sier Hedløv Engh.

For Innlandet er veksten i sommermånedene viktig, da det styrker helårsturismen og gir muligheter for flere helårsarbeidsplasser og sysselsetning i distriktene. Reiselivet er en av de viktigste næringene i Innlandet og gir store ringvirkninger, da spesielt til handelsnæringen.

- Nå blir det viktig å fortsette det gode arbeidet med utvikling av gode produkter og opplevelser i regionen, samt å øke den internasjonale markedsføringen gjennom samarbeidet med Osloregionen og Innovasjon Norge. Et fortsatt tett samarbeid mellom reiselivsaktørene, fylkene, destinasjonsselskapene og virkemiddelapparatet er viktig for å holde trykket oppe og sørge for at enda flere utlendinger velger seg ferieopplevelser i Innlandet fremover, avslutter Hedløv Engh.

Nøkkelord

Kontakter

Christian Hedløv Engh
Direktør, Innovasjon Norge Innlandet
Tel; 97 09 7350
e-mail; cheng@innovasjonnorge.no

Bilder

Hundekjøring på Beitostølen. Foto: Terje Rakke_Visitnorway
Hundekjøring på Beitostølen. Foto: Terje Rakke_Visitnorway
Last ned bilde

Lenker

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 OSLO

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg saker fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom