Utleiestatistikk desember 2018

Eiendom Norges boligprisstatistikk viser en generell nedgang for boligprisene i fjerde kvartal 2018. Leieprisene derimot, har holdt seg stabile i samme periode, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9466,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 0,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,5%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.685,- kroner å leie, dette er en oppgang på 0,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,1%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.462,- kroner å leie. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 2,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,1%.

-Desember var stille og rolig, og vi opplevde at leietakere tok juleferie. Desember var likevel en god del mer aktiv enn desember 2017.

Utleierne derimot tok ikke ferie like tidlig og vi har hatt en god og jevn oppdragsstrøm inn og starter 2019 med mange spennende nye utleieboliger på markedet.

Vi opplever en god respons på boliger hittil i januar og mange aktuelle leietakere, det er størst kamp om 2-og 3 roms leiligheter, men har også opplevd mye forespørsler på store og dyre objekter, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 3-roms kostet det i snitt 12.796,- kroner for en 3-roms. Dette er en oppgang på 6% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en oppgang på 7,8%.

-Per i dag er det 25% flere boliger til leie, sammenlignet med 2016. Økningen i antall ledige boliger til leie har altså vært betydelig de siste par årene.

Det store antallet boliger til leie vil imidlertid trolig gjøre at vi fremdeles vil oppleve at det er relativt få interessenter per bolig, at omsetningshastigheten for mange leieboliger vil være nokså rolig og at leietakerne dermed har bedre tid på seg enn det som har vært vanlig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det kostet i gjennomsnitt 9666,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 5,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,4%.

- I 2018 har vi omsider sett at den negative trenden har snudd og at leieprisene peker i positiv retning.

Snitt prisen for 2-roms i 2018 var 9427,- som er 7,5 % høyere enn for 2017, og for 3-roms endte snittet på 12.279,- som er 11,8 % høyere.

Det må samtidig understrekes at selv om leieprisene peker i positiv retning er vi fortsatt langt fra der vi var i 2013-2014 da leieprisene var på topp.

For 2 og- 3 roms ligger fortsatt leieprisene 18,7 % og 16,4 % lavere enn hva de var i 2014.

Vi har gjennom hele året sett en økende aktivitet blant de store selskapene knyttet til oljesektoren, og mye tyder på at dette er en trend som vil fortsette.

Dette lover godt for 2019 og vi venter en moderat økning i året som kommer, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I snitt kostet det 10.837,- kroner å leie en 2-roms, som er en nedgang på 0,2% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,1%.

For en 3-roms var snittleien 13.071,- kroner, dette er en oppgang på 4,4% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 11,1%.

-Desember har vært en rolig måned på utleiemarkedet i Trondheim. Det leies ut boliger fortsatt, men vi forventer som vanlig mye mer aktivitet i januar. Det er fortsatt et godt utvalg for leietaker, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 9937,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 5,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 8,3%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.580,- kroner å leie. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,3%.

- Leiemarkedet på Romerike i desember var roligere enn tidligere i høst. Det er en helt normal situasjon da mange har annet å tenke på før jul.

Likevel opplevde vi at det ble leid ut flere boliger i desember 2018, sammenlignet med desember 2017. Det har vært et meget aktivt utleiemarked i hele 2018 og jeg er spent på hvordan utviklingen blir i 2019.

Selv om det nye året akkurat har startet opplever vi stor pågang fra både leietakere på visning og nye utleiere som har investert for å leie ut. Jeg tror utleiemarkedet kommer til å fortsette å vokse i 2019 selv om vi opplevde et rekordår i 2018.

De siste månedene har det vært over 600 ledige boliger til leie på finn.no på Romerike og det knuser alle rekorder fra tidligere år, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.562,- kroner å leie en 2-roms, som er en oppgang på 3,3% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 4,1%.

For en 3-roms kostet det i snitt 14.994,- kroner å leie. Dette er en nedgang på 0,9% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en nedgang på 0,9%.

-Leiemarkedet i Asker og Bærum fikk en noe avventende slutt på 2018. Det var rekordmange boliger til leie i desember, og mange leietakere ville tenke seg og om og heller se an mulighetene på nyåret. Dette førte til at relativt få boliger ble leid ut, sammenlignet med tidligere måneder.

Vi antar at markedet nå fremover vil se veldig likt ut som for samme tid i fjor, og at vi dermed vil oppleve en oppgang i etterspørsel mot slutten av januar. Med et godt tilbud av utleieboliger også, tyder det meste på at vi får et stabilt og velfungerende utleiemarked i tiden fremover. Mange boliger til leie betyr at markedet blir mer sensitivt med tanke på prisnivå, samt at det vil kunne ta noe lenger tid å få leid ut boligen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Det kostet i gjennomsnitt 9700,- kroner å leie en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 1,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 14,9%.

En 3-roms kostet i snitt 11.360,- kroner å leie per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 3,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 5,6%.

- Årets siste måned var preget av et rolig marked med mange boliger til leie, få på visning og med en nedgang i leieprisene.

Etter juleferien er det mange som legger nye planer og interessen tar seg ofte opp igjen i leiemarkedet i starten av året. Om det skjer i år gjenstår å se, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Tel:02437

Utleiemegleren har over 20 års erfaring innen utleie og forvaltning av boliger, og er i dag markedsledende med over 11 500 boliger til utleie. Utleiemegleren utfører i tillegg til boligutleie den økonomiske forvaltningen av et leieforhold, tilbyr vaktmesterog håndverkstjenester og bistår med juridisk bistand ved tvister. Selskapet har 150 ansatte fordelt på 12 kontorer.

Utleiemegleren signerte rekordmange kontrakter i oktober7.11.2023 11:59:28 CET | Pressemelding

Leieprisen for alle boligtyper øker med 9,7% i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med 2022. Utleiemegleren hadde ca. like mange annonserte boliger i oktober, som i høysesongen i juni. Dette skyldes primært nedgangen i salgsmarkedet. - Utleiemegleren signerte 1157 kontrakter i oktober, som er en økning på over 28% sammenlignet med oktober i fjor. Det var like mange annonserte boliger på markedet i oktober 2023, som i oktober 2019, som var siste normalår før koronapandemien. Dette viser at vi nå har et midlertidig normalisert leiemarked, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.