Utleiemeglerens gjennomsnittsleie på landsbasis har hatt en øking på 1,2% i 2017.

Et urolig salgsmarked har medført at flere velger å leie ut og flere velger å leie. Desember var en rolig måned i utleiemarkedet, uten de store utslagene, sier Administrerende Direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9232,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 3,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,2%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.292,- kroner, dette er en oppgang på 0,8% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,3%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.636,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,9%.

- Desember har vært en rolig måned, men etter nyttår har markedet fått fart på seg igjen, og henvendelser på annonsene våre øker. Vi får mye henvendelser fra utleiere som ønsker å leie ut i 2018 og ser at flere unngår salg og velger i stedet utleie, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

Det kostet i gjennomsnitt 9340,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned i fjor, er det en nedgang på 5,2%.

Det kostet i gjennomsnitt 11.796,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 5,5%.

- I Bergen var det rolig på leiemarkedet i desember. Det er rekordmange utleieboliger på finn.no. Dette gir leietakere mye å velge i. Det er nok flere grunner til at det er så mange boliger til leie nå. En av dem er et noe mer avventende salgsmarked, der selgere opplever at de ikke får solgt boligen til ønsket pris og derfor velger å leie den ut en stund. I tillegg er det mange som har investert i utleiebolig de siste årene, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For en 2-roms kostet det i snitt 9625,- kroner, dette er en oppgang på 7,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 13,1%.

En 3-roms kostet i snitt 9640,- kroner per måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 7,5%.

- Antall ledige utleieboliger på Finn.no har gått ytterligere ned. Prisen på 2-roms har gått opp denne måneden sammenlignet med forrige måned, mens prisene på 3-roms har gått ned.Når vi ser på året som helhet har leieprisene holdt seg stabile i 2017 sammenlignet med 2016. Snittet for en 2-roms ligger i år på kr 8771,- per måned, som er kun 3 kroner lavere enn snittet for 2016. Snittet for en 3-roms ligger i år på kr 10980,- per måned som er 1,2% høyere enn snittet for 2016. Vi har også i siste halvdel av året sett en økende optimisme, og henvendelser fra flere av de store bedriftene i vårt område. Dette kombinert med relativt få antall ledige boliger tror vi vil bidra til at vi vil få en forsiktig økning i leieprisene i løpet av våren 2018, sier daglig ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.824,- kroner i desember, som er en oppgang på 6,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3%.

For en 3-roms var snittleien 11.625,- kroner, dette er en nedgang på 14,4% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 15,1%.

- Det er størst etterspørsel på 2–roms leiligheter, og det er her vi oppnår de beste prisene.Større leiligheter med flere soverom er tyngre å få leid ut til en god pris. Dette skyldes i hovedsak at den store massen av studenter, nå har god tilgang på studenthybler. Attraktive leiligheter sentralt med bra standard, oppnår fortsatt gode priser, men det tar litt lengre tid å få leid ut, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

I snitt kostet det 10.757,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette tilsvarende likt. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9,2%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.119,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 10,6%.

- Utleiemarkedet var rolig i desember. Det er ikke uvanlig da de fleste vil unngå å flytte før jul. Vi antar at utleiemarkedet på Romerike kommer til å fortsette å vokse. Det bygges flere nye prosjekter og det er fortsatt mange investorer som kjøper utleiebolig på Romerike. Hovedårsakene er at prisene er lavere enn i Oslo og det er ikke de samme kravene til egenkapital som i Oslo, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 12.037,- kroner for en 2-roms, som er en oppgang på 22,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 16,8%.

- Leiemarkedet i Asker og Bærum fikk en noe avventende slutt på året. Mange leietakere ville se an mulighetene på nyåret. Dette førte til at relativt få boliger ble leid ut, sammenlignet med tidligere måneder. Antallet boliger til leie på Finn.no fortsetter å stige. Til tross for dette ble gjennomsnittsleien i desember høy.Forklaringen er i hovedsak at det ble leid ut færre boliger enn i forrige måned, og at boligene holdt en høyere standard. For 3-roms leiligheter fikk vi den høyeste gjennomsnittsprisene for året, med en snittpris på 15.125 kroner. Dette er en svak oppgang fra november, men samtidig 11,1% lavere enn i desember 2016, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

I snitt kostet det 11.150,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 15,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 12,6%.

-Utleiemarkedet i desember i Drammen fortsatte trenden fra de seneste månedene med mange boliger til leie og lite oppmøte på visning. Mange nye prosjekter har blitt ferdigstilt den senere tid og vi har aldri hatt så mange boliger med så høy og god standard til leie, som vi hadde på slutten av året. Det gjenspeiler også leieprisene som viser høye leiepriser selv i et ganske rolig marked. For 2-roms leiligheter i Drammen i desember var snittprisen på kr. 11.150,- som er en oppgang det siste året på 12,6%, mens 3-roms hadde snittleie på kr. 12.000,- som er en oppgang på 4,2% det siste året.Selv om leieprisene er høye i desember oppleves markedet som ganske stabilt. Forklaringen er i hovedsak at det ble leid ut flere boliger med god eller høyere standard enn tidligere, sier daglig leder ved Utleiemegleren, Drammen Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 140 ansatte.

November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.12.12.2017 07:30Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%. -Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Det kreves flere visninger for å f

I oktober måned fortsetter leieprisene å stige i Oslo, Romerike og Stavanger, sier Administrerende Direktør, Vibecke Lyse Augdal.10.11.2017 07:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9344,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 1,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.425,- kroner, dette er en oppgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.485,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,4% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,9%. -Det må ofte flere enn en visning til og det er mer jobb å leie ut nå enn for et par måneder siden. Det er tydelig at leietakere har mye å velge i. Alt i alt en bra og aktiv oktober, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. Bergen: For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 11.288,- kroner, som er en oppgang på 7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor