Utenriks- og forsvarskomiteen reiser til Japan og Kina

Som en del av sitt fireårige reiseprogram har utenriks- og forsvarskomiteen (UFK) lagt sin Asia-reise til Japan og Kina. Formålet med reisen er blant annet å styrke forbindelsene til de kinesiske og japanske nasjonalforsamlingene.
Utenriks- og forsvarskomiteens leder Anniken Huitfeldt (A). Foto: Stortinget.

UFKs reise til Japan og Kina finner sted 28. august til 6. september.

– Komiteen ser frem til å besøke Japan og Kina. Begge er svært sentrale aktører både i regionen og globalt, men de har ulike perspektiver både på samfunnsutvikling og i utenrikspolitikken. Hva gjelder Kina, ser vi spesielt frem til å gjenoppta den langvarige dialogen med utenrikskomiteen i Folkekongressen, uttaler leder for utenriks- og forsvarskomiteen, Anniken Huitfeldt.

– Asia, og disse to landene spesielt, har en stadig økende betydning for Norge. Dette gjelder særlig innen handel, men også innen felles innsats i den globale klimapolitikken og andre områder for internasjonalt samarbeid, sier hun videre.

Skal gi bedre kjennskap

Formålet med besøket er å gjøre seg kjent med de to landenes perspektiver på viktige regionale og globale utviklingstrekk, på vårt bilaterale samarbeid, samt å styrke forbindelsene til den kinesiske folkekongressen og den japanske nasjonalforsamlingen.

På komitereisen deltar følgende UFK-medlemmer: Anniken Huitfeldt (leder), Michael Tetzschner (1. nestleder), Christian Tybring-Gjedde (2. nestleder), Abid Raja, Jonas Gahr Støre, Trond Helleland, Hans Andreas Limi, Audun Lysbakken, Knut Arild Hareide, Liv Signe Navarsete, Ingjerd Schou, Per-Willy Amundsen, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen, Jette F. Christensen og Hårek Elvenes.

Politiske møter på programmet

I løpet av besøket vil komiteen få anledning til å drøfte en rekke saker innen utenriks- og forsvarspolitikk med møteparter på politisk nivå. Endelig program for reisen er ennå ikke bekreftet.

Tokyo er komiteens første stopp, og blant møtene inngår forsvarskomiteen i underhuset og utenriks- og forsvarskomiteen i overhuset i den japanske nasjonalforsamlingen (Diet), politisk ledelse i utenriksdepartement og forsvarsdepartement, samt aktører fra næringsliv og tenketanker. Japan-besøket avsluttes i Hiroshima, med besøk og kransnedleggelse i Fredsminneparken og samtaler med overlevende etter atomangrepet mot Hiroshima.

I Kina er det Folkekongressen som utarbeider programmet. Det ligger her an til at det blir møter i Beijing med blant annet Folkekongressens utenrikskomite, politisk ledelse i utenriksdepartement og forsvarsdepartement, samt relevante organer og representanter for Det kinesiske kommunistparti.

Muligheter for pressen:

Tokyo, torsdag 30. august, kl. 11.00 - 12.00

Hiroshima, lørdag 1. september under programmet i Fredsminneparken, kl. 15.00-17.00, eller søndag 2. september, kl. 11.00 - 12.00.

Beijing, mandag 3. september på ettermiddagen eller onsdag 5. september (tidspunkt vil avklares senere)

Komitésekretær Eivind S. Homme: +47 916 31 055/eivind.sigvart.homme@stortinget.no

Komitésekretær Rune Skjerve: + 47 926 41 928/rune.skjerve@stortinget.no

Utenriks- og forsvarskomiteens leder Anniken Huitfeldt (A). Foto: Stortinget.