Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget besøkte Hæren

Utenriks- og forsvarskomiteen (UFK) på Stortinget besøkte Hæren 14. og 15. april. Besøket gikk blant annet til Grensevakten ved Garnisonen i Sør-Varanger. Hovedformålet var å se på hvordan Hæren, i samarbeid med andre myndigheter vokter Norges grense mot Russland. Besøket omfattet besøk til Grensevakten og grensepasseringspunktet ved Storskog, samt samtaler med Sør-Varanger kommune, Finnmark politidistrikt, Grensekommissæren og representanter fra Hæren.
Grensevakttårn OP247.  Last ned høyoppløselig bilde

grenader Maren Hetland, Hæren
Grensevakttårn OP247.  Last ned høyoppløselig bilde OP 247 ligger ut mot Barentshavet i nord og er Grensevaktens nordligste posisjon. Bildet er tatt under besøk fra UFK 14-15. april 2016. Foto: grenader Maren Hetland, Hæren

–Dette har vært et veldig interessant og nyttig besøk for komiteen, sa komiteens leder, Anniken Huitfeldt fra Arbeiderpartiet fredag. Det er viktig for komiteen å ha oppdatert informasjon også om denne delen av Forsvaret, nå når komiteen skal behandle langtidsplanen for Forsvaret, la hun til.

Komiteens medlemmer besøkte flere grenseposter langs den norsk-russiske grense og møtte de vernepliktige soldatene som vokter grensen. Representantene overnattet på en av Forsvarets grensestasjoner. Komiteen fikk også anledning til å drøfte status for Hæren mer generelt.

–Besøk til Forsvarets ulike avdelinger gir oss relevant innsikt for å arbeide med forsvarspolitiske spørsmål. Besøket til Kirkenes har også en sentral utenrikspolitisk dimensjon. Derfor har orienteringene og samtalene her, med representanter fra både Forsvaret, justissektoren, kommunen og Barentssekretariatet, vært viktige for oss, avsluttet komiteens 1. nestleder Øyvind Halleraker fra Høyre, etter besøket hos Grensevakten (GSV) fredag.

I alt 10 representanter fra UFK deltok på besøket, som ble ledet av komiteens leder, Anniken Huitfeldt fra Arbeiderpartiet. I tillegg til henne deltok:

• Øyvind Halleraker - 1. nestleder, Høyre
  • Christian Tybring Gjedde - 2. Nestleder, Fremskrittspartiet
  • Svein Roald Hansen, Arbeiderpartiet
  • Liv Signe Navarsete, Senterpartiet
  • Jørund Rytman, Fremskrittspartiet
  • Sylvi Graham, Høyre
  • Kåre Simensen, Arbeiderpartiet
  • Elin Rodum Agdestein, Høyre
  • Regina Alexandrova, Høyre
  • Astrid Aarhus Byrknes, Kristelig Folkeparti

Grensevakttårn OP247.  Last ned høyoppløselig bilde