Utenriks- og forsvarskomiteen besøker Tyrkia

Utviklingen i Tyrkias utenriks- og forsvarspolitikk, den innenrikspolitiske situasjonen og utviklingen i landets nærområder er på agendaen når Stortingets utenriks- og forsvarskomité (UFK) besøker Tyrkia i dag, 24. januar.

Utenriks- og forsvarskomiteen (ledet av Anniken Huitfeldt)  i møte med den tyrkiske utenrikskomiteen, som ledes av Volkan Bozkir, 24. januar 2019. Foto: Stortinget
Utenriks- og forsvarskomiteen (ledet av Anniken Huitfeldt) i møte med den tyrkiske utenrikskomiteen, som ledes av Volkan Bozkir, 24. januar 2019. Foto: Stortinget

UFK ankom Ankara i går kveld, og besøket til Tyrkia kommer etter invitasjon fra tyrkisk side. Under besøket vil også de bilaterale forbindelsene mellom Norge og Tyrkia være et sentralt tema under møtene.

– Nær kontakt viktig

– Det er viktig å holde nær kontakt med Tyrkia, Norges partner både i NATO og Europarådet, sier Anniken Huitfeldt (Ap), leder av utenriks- og forsvarskomiteen.

– Tyrkia er en sentral aktør i Syria-konflikten, og er det landet som huser flesteparten av flyktningene. Gjennom samtaler med parlamentariske kollegaer og myndigheter søker vi økt innsikt og diskusjon. Vi ønsker også mer informasjon om utviklingen i Tyrkia, inkludert menneskerettigheter.

Møter representanter for parlamentet og regjeringen

Under UFKs besøk vil komiteen møte utenrikskomiteen og forsvarskomiteen i det tyrkiske parlamentet, utenriksminister, viseutenriksminister, forsvarsminister og parlamentspresident.

Aktuelle temaer for samtalene er blant annet den siste tids utvikling i Syria, Tyrkias rolle og utviklingen i NATO, samt forholdet til Europarådet. På det innenrikspolitiske området er Tyrkias utfordringer knyttet til sikkerhet, flyktninger og økonomiske utvikling sentralt, samt den videre politiske utvikling i landet, der også ulike sider ved menneskerettighetssituasjonen inngår.

Følgende komitémedlemmer deltar på reisen: Anniken Huitfeldt, leder (A), Michael Tetzschner, første nestleder (H), Trond Helleland (H), Ingjerd Schou (H), Marianne Marthinsen (A), Hårek Elvenes (H).

Komitésekretær Eivind S. Homme, tlf. 916 31 055

Følg saker fra Stortinget

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stortinget på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stortinget