Ustabilt vær skaper salgsboom av charterreiser

Nordmenn vil sikre seg sol og varme.

MALLORCA: En av nordmenns feriefavoritter er Mallorca. Her fra familiehotellet Sunwing Alcudia Beach..

Tidligere i år gikk salget av sommerreiser noe tregere enn vanlig for reisearrangørene. Fjorårets varme sommer gjorde at flere nordmenn avventet feriebestillingene for å se an årets sommervær.

De siste ukenes ustabile vær har derimot fått fart på salget. Bare de to siste dagene har Norges største reisearrangør solgt over 80 prosent flere reiser enn samme tid i fjor.

– Ja, det er hektiske dager i bransjen nå. Det er tydelig at mange etternølere nå bestiller reiser for å være garantert litt sol og varme i sommerferien, forteller informasjonssjef i Ving Siri Røhr-Staff.

Og det er ikke bare sommerreisene som får bein å gå på om dagen. Også reiser for høsten og vinteren går unna i stort tempo ifølge reisearrangøren.

– Vintersalget går faktisk enda bedre, opp hele 90 prosent de siste to dagene. Jeg tenker at dette er de som skal ha hjemmeferie i sommer, men som vil sikre seg en utenlandstur til varmere strøk senere i år, sier Røhr-Staff.

Fortsatt ledige reiser
Men til tross for at bestillingene tikker inn er det fortsatt muligheter for de som ønsker seg sol og varme.

– Det er fremdeles ledige reiser igjen i juli, men det begynner å tynne seg ut. De mest populære hotellene våre blir alltid bestilt først. Vi har allerede flere utsolgte reiser til våre mest populære hotell neste sommer. De blir booket med en gang de legges ut, avslutter Røhr-Staff.

Ving først med å klimakompensere alle flyreiser  16.4.2019 09:33:16 CESTPressemelding

Vinggruppen i Norden er de første blant de største reisearrangørene til å klimakompensere for utslippene fra samtlige flyreiser. Fra og med 29. april klimakompenserer de for 1,5 millioner gjesters flyreiser. Kompenseringen gjelder både når gjestene reiser med Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, og med andre flyselskap gjennom Ving. Parallelt fortsetter arbeidet med å minske klimapåvirkningen i hele selskapet.