Urban nostalgi på juleposten

Nostalgisk og tradisjonelt, men samtidig moderne og urbant. Årets julefrimerker har begge deler.
Ragnar Aalbu er årets julefrimerkekunstner. Foto: Håvard Jørstad

Det er tanken bak de to motivene på julefrimerkene som designeren Ragnar Aalbu har laget.

Byen og kysten
­− Jula handler mye om nostalgi og tradisjon, gjøre det man gjorde i fjor og årene før, på akkurat samme måte, sier kunstneren.

Samtidig er jula ofte knyttet til innlandet og bygda, med fjøsnisser og dompap, sparkstøtting og grøt. For mange er dette selve essensen av jul, men Aalbu ville utfordre litt.

­− En god del julemotiv er hentet fra fortiden, jeg ønsket å uttrykke nåtid – moderne, men tradisjonelt. Folk flest bor i byer, det er jul der også. Derfor er det ene motivet fra byen, mens det andre er fra kysten.

Lys i mørketid
Odelsgutten fra grenda Ålbu i Oppdal har bodd mer enn halve livet i Oslo. Etter 25 år i leilighet på superurbane Grünerløkka, tok han i fjor med seg familien og flyttet til landlige omgivelser på Nesodden, en liten time med båt og buss fra Aker Brygge. På arbeidsrommet i andre etasje har han store vinduer rett ut mot naturen. Det var viktig å få med naturelementer på frimerkene.

− Det er noe veldig norsk, dette med naturen, det skaper gjenkjennelse. Jeg har en sterk følelse for lys og snø, og den intense måten lyset farger snøen på. På begge frimerkene er snøen blå, mens lyset fra vinduene er varmt  lys i mørketid.

Artig oppdrag
Ragnar Aalbu er prisbelønt illustratør og forfatter av barnebøker, med en stor produksjon bak seg. Han er også mannen bak de offisielle frimerkene som ble utgitt i forbindelse med Sykkel-VM i september.

− Jeg ble forferdelig glad for det oppdraget, selv om det er vanskelig å tegne folk som sykler, sier han med et smil.

Å få oppdraget med å tegne julefrimerkene var ikke mindre stas.

−  Det er noe av det artigste jeg har gjort, ikke minst på grunn av størrelsen. Jeg kommer nok til å bunkre opp, slik at jeg kan sende post med disse i mange år framover.

Tekst: Hege Øksendal Grubben
Foto: Håvard Jørstad

Ragnar Aalbu er årets julefrimerkekunstner. Foto: Håvard Jørstad
"Julenatt i byen", julefrimerke 2017, design: Ragnar Aalbu.
"Julenatt på landet", julefrimerke 2017, design: Ragnar Aalbu.