Uno-X har åpnet hydrogenstasjon ved E6 på Hvam

Uno-X tilbyr billig drivstoff fra enkle og effektive energistasjoner. I dag var det offisiell åpning av Uno-X Hvam i Skedsmo kommune og her kan kunden velge om man vil fylle hydrogen, bensin eller diesel.

Uno-X Hvam, adr. Trondheimsveien 30, Skjetten

Hydrogenbiler bidrar til å redusere klimagassutslipp

Uno-X vil gi hydrogenbilen en mulighet hos norske bilister. Hydrogenbilen slipper kun ut vanndamp og har samme komfort, rekkevidde og fylletid som bensin- og dieselbiler. De fleste store bilprodusentene skal tilby hydrogenbiler fremover. Bilene er fritatt for engangsavgift, moms og bomavgift. I tillegg kan de kjøres i kollektivfeltet. I Skedsmo kommune er det også gratis å parkere med hydrogenbil.

-Vi ønsker velkommen til vår energistasjon på Hvam med god beligghenhet ved E6. Hos oss er det enkelt og effektivt å fylle tanken med den energien man trenger. Vi er veldig glade for at hydrogenbilistene har fått en stasjon i dette området, sier Irene Johanson, regionsjef i Uno-X Norge AS.

Hydrogeninfrastruktur i Norge

Uno-X har latt seg inspirere av ambisjonene til kommune og fylkeskommune, og Uno-X Hvam blir den andre av selskapets stasjoner i Akershus som tilbyr hydrogen. Det selges også hydrogen på Uno-X Kjørbo i Sandvika og snart kommer en stasjon i Ås kommune. Selskapets ambisjon er å tilby et stasjonsnettverk langs de store trakkfikkaksene i Norge så snart som mulig.

Fakta:

Uno-X Norge AS er en del av Uno-X Energi og eies av Reitangruppen. Uno-X Energi bidrar til å redusere utslipp ved å øke det fornybare innholdet i flytende drivstoff, og har tatt avstand fra palmeolje i drivstoff. Uno-X Norge tar ansvar for å tilby hydrogen og ønsker å selge hydrogen fra utvalgte stasjoner langs de store trafikkaksene i Norge så snart som mulig. Forutsetningen for en hydrogeninfrastruktur er et offentlig/privat samarbeid.

Uno-X Hydrogen AS bygger hydrogenstasjonene for Uno-X. Selskapet eies av Uno-X Energi, NEL Fuel og Praxair Norge.

Irene Johanson, regionsjef Uno-X Norge AS, mobil 951 82 801, ij@unox.no
Roger Hertzenberg, daglig leder Uno-X Hydrogen AS, mobil 924 06 850, rh@unox.no

Uno-X Hvam, adr. Trondheimsveien 30, Skjetten
Hydrogendispenser Uno-X Hvam
Prismast Uno-X Hvam
Hydrogenbilen Hyundai Nexo har fylt opp tanken

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.

Sterk innsats gir gode resultater for REMA 1000 i 20184.4.2019 08:00:00 CESTPressemelding

- 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan. I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent. - De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan. Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk. - Det forplik