Uno-X har åpnet hydrogenstasjon ved E6 på Hvam

Uno-X tilbyr billig drivstoff fra enkle og effektive energistasjoner. I dag var det offisiell åpning av Uno-X Hvam i Skedsmo kommune og her kan kunden velge om man vil fylle hydrogen, bensin eller diesel.

Uno-X Hvam, adr. Trondheimsveien 30, Skjetten

Hydrogenbiler bidrar til å redusere klimagassutslipp

Uno-X vil gi hydrogenbilen en mulighet hos norske bilister. Hydrogenbilen slipper kun ut vanndamp og har samme komfort, rekkevidde og fylletid som bensin- og dieselbiler. De fleste store bilprodusentene skal tilby hydrogenbiler fremover. Bilene er fritatt for engangsavgift, moms og bomavgift. I tillegg kan de kjøres i kollektivfeltet. I Skedsmo kommune er det også gratis å parkere med hydrogenbil.

-Vi ønsker velkommen til vår energistasjon på Hvam med god beligghenhet ved E6. Hos oss er det enkelt og effektivt å fylle tanken med den energien man trenger. Vi er veldig glade for at hydrogenbilistene har fått en stasjon i dette området, sier Irene Johanson, regionsjef i Uno-X Norge AS.

Hydrogeninfrastruktur i Norge

Uno-X har latt seg inspirere av ambisjonene til kommune og fylkeskommune, og Uno-X Hvam blir den andre av selskapets stasjoner i Akershus som tilbyr hydrogen. Det selges også hydrogen på Uno-X Kjørbo i Sandvika og snart kommer en stasjon i Ås kommune. Selskapets ambisjon er å tilby et stasjonsnettverk langs de store trakkfikkaksene i Norge så snart som mulig.

Fakta:

Uno-X Norge AS er en del av Uno-X Energi og eies av Reitangruppen. Uno-X Energi bidrar til å redusere utslipp ved å øke det fornybare innholdet i flytende drivstoff, og har tatt avstand fra palmeolje i drivstoff. Uno-X Norge tar ansvar for å tilby hydrogen og ønsker å selge hydrogen fra utvalgte stasjoner langs de store trafikkaksene i Norge så snart som mulig. Forutsetningen for en hydrogeninfrastruktur er et offentlig/privat samarbeid.

Uno-X Hydrogen AS bygger hydrogenstasjonene for Uno-X. Selskapet eies av Uno-X Energi, NEL Fuel og Praxair Norge.

Irene Johanson, regionsjef Uno-X Norge AS, mobil 951 82 801, ij@unox.no
Roger Hertzenberg, daglig leder Uno-X Hydrogen AS, mobil 924 06 850, rh@unox.no

Uno-X Hvam, adr. Trondheimsveien 30, Skjetten
Hydrogendispenser Uno-X Hvam
Prismast Uno-X Hvam
Hydrogenbilen Hyundai Nexo har fylt opp tanken

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.