Unngå vannskader - stopp vannlekkasjen før det er for sent

Vannskader er en av de vanligste årsakene til erstatningsutbetaling fra forsikringsselskapene. Mange av disse skadene kunne trolig ha vært unngått ved en tidlig varsling av fuktighet.

Tilpasset det moderne hjem

Sector Alarm lanserer i disse dager en ny vanndetektor som muliggjør en rask respons på en vannlekkasje. Det betyr at du kan stoppe vannlekkasjen før den utvikler seg til en større hendelse. –--Vår nye vanndetektor er utstyrt med en deteksjonskabel som enkelt kan plasseres under potensielle lekkasjesteder og dermed sikre raskere reaksjon ved vannlekkasjer. Vanndetektoren slår alarm når fuktigheten eller kondensen i det detekterte området – for eksempel i kjelleren eller under kjøkkenvasken - overstiger et kritisk nivå, sier Teknisk sjef i Sector Alarm Alexander Soma Bugge. -Detektoren er ideell i et moderne hjem med mange vannpunkter – for eksempel kjøleskap med tilkobling til vann.

I følge Finans Norge oppdages det en vannskade hvert tiende minutt. Selv om dagens boliger har langt bedre standard enn før, har det moderne hjem også flere tappepunkter og mer sanitærutstyr enn tidligere. Vannskadene blir derfor stadig mer omfattende.

Tidlig varsling er avgjørende

Vann kan gjøre svært stor skade, særlig hvis det tar tid før lekkasjen oppdages. Er du så uheldig å få en vannskade bør tørking starte så raskt som mulig. En tidlig varsling betyr at du dels kan minimere fuktskadene, men også at du raskt kan starte tørkearbeidet. Jo lenger boliger står fuktige, jo større risiko er det for store fuktskader og muggvekst, noe som kan gjøre at boligen kan være ubeboelig i lang tid.

-Vanndetektorer vil være en god investering for å minimere risikoen for store kostnader og mye arbeid med å rydde opp etter store vannskader, avslutter teknisk sjef Alexander Soma Bugge i Sector Alarm.

Vanndetektoren har en en meter lang deteksjonskabel  der hele kabelen kan detektere fukt og kondens.
Vanndetektoren har en en meter lang deteksjonskabel der hele kabelen kan detektere fukt og kondens.

Tør du å droppe boligalarmen?21.2.2019 08:00:44 CETPressemelding

All vår erfaring viser at innbruddsfrekvensen i boliger med boligalarm er lavere enn i boliger uten ekstra sikring. Basert på en enkel tanke om risikominimering vil de kriminelle til enhver tid operere der de har minst risiko for å bli oppdaget. Politiets kommentarer til deres ferske straffesakstall for 2018 støtter dette – de skriver at den positive utvikling hva gjelder antall innbrudd delvis kan forklares med det høye salget av boligalarm. (*1)