Unngå pipebrann i julen: ikke fyr med gavepapir eller juletreet

Mange velger å bruke vedovnen som gjenvinningsstasjon ved årsskiftet. Men dette kan få fatale konsekvenser. Gavepapir eller juletrær har ingenting i vedovnen å gjøre.

- Vedovner er laget for ved. Større mengder gavepapir gir raskt store flammer og kan sende flak og gnister opp i skorsteinen. Hvis skorsteinen er belagt med sot, antennes denne allerede ved 100C - så brenning av gavepapir og tørre bargrener øker risiko for pipebrann, sier Merethe S. Halvorsrød, styreleder i bransjeforeningen Norsk Varme.

I 2012 brukte norske husstander minst 60 millioner meter gavepapir, og ingenting tilsier at dette tallet skal være lavere nå. Det tilsvarer 2.700 tonn.

Unngå å fyre med juletreet
Hun advarer også mot å fyre med det som er igjen av juletreet når treet er ferdig med å kaste glans over høytiden. - Granbar gir store flammer og gnister, og kan være en vel så stor årsak til pipebrann. Januar er faktisk en av de verste månedene når det kommer til pipebrann, sier Halvorsrød.

Merethe S. Halvorsrød - 980 56 014 - styreleder@norskvarme.org

Norsk Varme er en bransjeforening for hele ildsteds-, skorsteins- og utstyrsbransjen som består av produsenter, montører og forhandlere. Formålet er å være et samlende organ for bransjen, både faglig og politisk.

Foreningen formidler praktisk informasjon om ildsteder til forbrukere, og deltar i energi- og miljødebatten. Det arbeides også internt med skoleringer for et stadig høyere faglig nivå på forhandlere og montører. Norsk Varme ønsker å bidra til sikrere og enklere saksbehandling for montering av ildsteder.